Voorlichting studenten schiet tekort

Studenten worden slecht voorgelicht over nieuwe en op stapel staande ingrijpende maatregelen. Staatssecretaris Zijlstra ontloopt zijn verantwoordelijkheid, vinden de drie grote studentenorganisaties. Ze zijn zelf met een voorlichtingscampagne begonnen.

“Nalatig”, noemt Pascal ten Have van de Landelijke Studenten Vakbond het optreden van de staatssecretaris. Studenten worden onder steeds hogere financiële druk gezet, maar daarover slecht geïnformeerd, vindt hij. “Er worden in korte tijd heel veel maatregelen ingevoerd, zoals de langstudeerboete. Ook de harde knip tussen bachelor en master waarover jaren is gepraat, gaat komend studiejaar in.” De informatievoorziening naar studenten daarover schiet tekort.

Dus doen het Interstedelijk Studenten Overleg, de Landelijke Kamer van Verenigingen en de LSVb het zelf maar, zeggen ze. Per thema – studiefinanciering, harde knip, langstudeerboete, tweede studie – hebben ze een overzicht gemaakt van de huidige regels en de veranderingen die Zijlstra zo snel mogelijk wil doorvoeren. Deze ‘factsheets’ zijn te vinden via de sites van LSVb, LKvV en ISO.

Op de website van het ministerie van Onderwijs werd vandaag een brief van de Dienst Uitvoering Onderwijs gepubliceerd die in oktober naar studenten is verstuurd. In die brief zouden ze “uitgebreid geïnformeerd” zijn over de op stapel staande maatregelen. Volgens Ten Have valt dat wel mee. “Het zijn korte algemene verhaaltjes. Dan weet je nog steeds niets over je eigen situatie.”

De brief van DUO verwijst studenten door naar de website waarop onder meer aandacht besteed wordt aan de overheidsplannen met de studiefinanciering. Maar ook daar is te weinig en te vage informatie te vinden, zegt Ten Have. “Studenten willen duidelijkheid. Ze willen weten wat de combinatie van allerlei maatregelen voor hun eigen situatie gaat betekenen. Bij DUO moeten ze alles zelf bij elkaar zien te schrapen en worden ze soms nog doorverwezen naar weer andere sites. Dat schiet niet op. De overheid zou gewoon één duidelijk site moeten bouwen.”

De studentenorganisaties hebben hun lokale verenigingen ingeschakeld om de informatie onder de aandacht van studenten te brengen. Elke afdeling kan daarbij focussen op de voor haar achterban meest belangwekkende maatregelen. “De VSSD in Delft legt bijvoorbeeld de nadruk op de gevolgen voor studenten die een tweejarige master volgen omdat veel bètastudies zulke masters aanbieden.”