Vraagtekens bij wet tegen stufi-fraude

Goed idee om misbruik van de studiebeurs voor uitwonenden te bestrijden, vinden de fracties van de Tweede Kamer. Maar ze hebben nog veel vragen over onderhuur, malafide huisbazen en de kosten van publieksvoorlichting.

Al enkele maanden gaan controleurs in studentensteden op pad om mogelijke frauderende studenten te controleren. Wonen ze echt zelfstandig? Of liegen ze om een hogere basisbeurs te krijgen?

Wie bij zijn ouders woont, krijgt een basisbeurs van 95,61 euro. Wie op kamers gaat, krijgt ongeveer 170 euro extra: 266,23 euro. Daarom zeggen sommige studenten dat ze uit huis zijn gegaan, terwijl dat niet zo is. Voormalig minister Plasterk schatte de schade op 27 miljoen euro per jaar.

Betrapt

Betrapte studenten hoeven voorlopig alleen terug te betalen wat ze te veel hebben ontvangen. Als de nieuwe wet wordt aangenomen, krijgen ze daar een boete bovenop: een kwart van het gefraudeerde bedrag. De tweede keer wordt de boete verhoogd tot de helft van dat bedrag. Wie nog een derde keer wordt gepakt, moet voor de rechter verschijnen.

Maar het wetsvoorstel ligt er nog niet. Waarom moet dat zo lang duren, vraagt de VVD-fractie aan de regering. En wat gaat de publieksvoorlichting kosten die de regering in het vooruitzicht stelt? Waarom zou je iemand überhaupt moeten vertellen dat frauderen strafbaar is?

D66 en de SP willen weten of onschuldige studenten wel genoeg beschermd worden. Hoe worden studenten en ouders voorgelicht over de gevolgen van onderhuur? Wat te doen als een huurbaas belasting wil ontduiken en zijn huurders verbiedt om zich bij de gemeente in te schrijven? Studenten worden door kamernood immers gedwongen om zulke kamers te accepteren, redeneren zij.

En worden er eigenlijk afspraken gemaakt met het Openbaar Ministerie, wil de PvdA weten. Het OM heeft het al druk genoeg; zal die frauderende studenten en hun medeplichtigen straks werkelijk gaan vervolgen, of krijgen andere zaken prioriteit? Het CDA wil bovendien weten of de eerste “bestuurlijke” boete eigenlijk wel afschrikwekkend genoeg is: omgerekend komt het neer op slechts veertig euro per maand.

Hoger Onderwijs Persbureau (HOP)