Vrijdag studentenprotesten in heel het land

Vrijdag gaan studenten in Amsterdam, Wageningen, Nijmegen en Utrecht de straat op om te protesteren tegen de kabinetsplannen. Landelijke acties volgen in januari.

“Als we op een borrel komen, merken we dat het enorm leeft onder studenten”, zegt ASVA-voorzitter Lodewijk Berkhout. “Iedereen is bang voor wat de overheid van plan is.”

In Amsterdam verwacht zijn studentenunie ASVA daarom zo’n 4000 studenten op de Dam. Er komen Tweede Kamerleden spreken, niet alleen van de linkse oppositiepartijen, maar ook van regeringspartij VVD. Het driemansbandje Goeiemiddag gaat een protestlied schrijven.

Protesterende studenten krijgen in Wageningen warme chocolademelk. “Het ministerie laat studenten in de kou staan”, zegt studentenvakbond WSO, “maar wij niet”. Over het programma is nog niets bekend, zelfs niet of het bestuur van de Wageningse universiteit er ook bij zal zijn.

Ook in Nijmegen gaan studenten de straat op. De Nijmeegse studentenbond Akku verwacht tussen de vijfhonderd en duizend studenten. Er zal een vrachtwagen met geluidsinstallatie meerijden. Ook komen er sprekers, maar wie dat zullen zijn is nog niet bekend.

In Utrecht wordt vrijdag een ‘lawaaidemonstratie’ gehouden op de Uithof. Het Studenten Actie Comité Utrecht (SACU), een gelegenheidsverband van onder meer de Kritische Studenten Utrecht en SP-jongerenorganisatie ROOD, hoopt dat “Utrechtse studenten die niet zo snel naar een landelijke demonstratie gaan, zich aansluiten bij de protestmars”, aldus Alexander Beunder van SACU. “In andere steden wordt vrijdag ook geprotesteerd, wij vonden dat Utrecht niet mocht achterblijven.”

Hoger Onderwijs Persbureau