VSNU bevestigt: helft minder deeltijders

Het aantal studenten dat zich inschrijft voor een universitaire deeltijdbachelor is in twee jaar tijd gedaald met 51 procent. Dat blijkt uit landelijke cijfers van universiteitenvereniging VSNU.

De daling van het aantal deeltijdstudenten houdt aan. In 2009 schreven zich nog 1.596 nieuwe studenten in voor een deeltijdbachelor. In 2010 ging het om 1.234 studenten en dit collegejaar zijn er nog maar 776 die zich eraan wagen. Met name het aantal 20- tot 35-jarigen dat zich inschrijft neemt sterk af.

De deeltijdbacheloropleidingen in de richtingen gedrag & maatschappij en taal & cultuur worden het hardst getroffen met respectievelijk 70 en 53 procent minder eerstejaars ten opzichte van 2009. De rechtenstudies moeten het met 41 procent minder doen.

Vanwege de dalende instroom schrapt de deeltijdopleiding geschiedenis in Groningen komend jaar haar avondcolleges. Ook de Universiteit Utrecht, die traditioneel de meeste deeltijdstudenten heeft, biedt minder avondcolleges.

Deeltijdopleidingen kregen de eerste klap in 2010, toen studenten duizenden euro’s collegegeld moesten betalen als ze al eerder een hogeronderwijsdiploma hadden behaald. De tweede klap is de langstudeerboete. Van staatssecretaris Zijlstra moeten deeltijdstudenten net zo snel studeren als voltijders. Ook zij moeten anders vanaf september ruim 3000 euro extra collegegeld betalen.

Niet alleen voor bacheloropleidingen is minder animo. Ook de masteropleidingen en postmasteropleidingen (lerarenopleidingen) in deeltijd noteerden in oktober fors minder nieuwe inschrijvingen. Het waren er maar duizend, 33 procent minder dan in 2009.

Voor masters in de gedrag & maatschappijwetenschappen schreven zich 63 procent minder studenten in en voor economie 39 procent minder. Bij onderwijsmasters daalde het aantal inschrijvingen met 30 procent.

Coördinatoren van universitaire deeltijdopleidingen vrezen dat de langstudeerboete de doodsteek zal betekenen. Deeltijdstudenten die een standaardprogramma volgen en al hun vakken in één keer halen, moeten gedurende hun laatste (twee) studiejaren desondanks de boete betalen. Staatssecretaris Zijlstra wil geen uitzondering maken voor deeltijders om langstudeerders geen ‘sluiproute’ te geven. De senaat maakt zich daar zorgen over en vraagt hem voor september met een regeling te komen.