VU en UU leveren veel CDA-politici af

Nrc.next duikt in het universitaire verleden van Nederlandse politici. De UvA is links, constateert de krant, Leiden liberaal en de VU christendemocratisch. De politieke kleur van de UU is minder eenduidig.

De krant vraagt zich af of het toeval is dat de premier en vicepremiers in het vorige kabinet (Balkenende, Bos, Rouvoet) alledrie aan de VU hebben gestudeerd. En dat van het huidige ministers er vijf zijn opgeleid in Leiden, waarvan vier lid waren van corps Minerva. Minerva staat bekend als hofleverancier van liberale politici.

Nrc.next bekeek van 1440 Nederlandse politici die tussen 1970 en 2010 actief waren de politieke voorkeur en waar ze gestudeerd hebben. Daaruit blijkt dat er sterke banden tussen de PvdA en de UvA. Van alle politici die aan de UvA hebben gesturdeerd, komt eenderde vroeger of later bij de PvdA terecht.

Leiden = VVD
Kijk je naar Leiden, dan is het vooral VVD dat de klok slaat. Vooral bij rechten. Twintig procent van de studerende VVD-politici heeft een verleden bij de faculteit Rechten in Leiden.

CDA’s studeerden vooral aan de VU. Met name de opleidingen rechten, economie, politicologie en geschiedenis leveren veel christendemocraten af. Jan Peter Balkenende en Piet Hein Donner deden rechten aan de VU. Wim Deetman en Jack de Vries studeerden er politicologie.

De UU is in mindere mate ook CDA-groen gekleurd. Na de VU is Utrecht hofleverancier CDA-politici. Er bestaan volgens nrc.next warme banden tussen studentenvereniging de Navigators in Utrecht en het CDA, en de jongerafdeling van het CDA.