VVD wil informatie over baankans

Universiteiten en hogescholen moeten aankomend studenten duidelijker inlichten over het arbeidsmarktsucces van alumni. Dat heeft VVD-fractievoorzitter Stef Blok gisteren gezegd op de Universiteit van Amsterdam.

Hij ging met hoogleraar financiële markten Arnoud Boot in debat bij Room for Discussion, een discussiereeks van de UvA-faculteit economie. Blok wil dat studenten kunnen zien hoeveel afgestudeerden van een hogeschool of universiteit een baan in hun eigen vakgebied vonden en wat zij daarmee verdienen. Nu hebben ze volgens hem een te rooskleurig beeld van hun toekomstige baankansen.

Universiteitenvereniging VSNU reageert verbaasd op het plan. “Ik begrijp niet precies wat de VVD wil, die informatie is al beschikbaar via studiekeuze123”, zegt een woordvoerder. “En het updaten van die cijfers wordt afgestemd met het Ministerie van Onderwijs.”

Maar daar klopt weinig van volgens Frank Steenkamp van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie. “De cijfers op Studiekeuze 123 zijn landelijke gemiddeldes per studierichting en zijn met name bij universitaire studies sterk verouderd. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen instellingen onderling. Als aankomend student kun je nu niet zien bij welke opleiding bedrijfskunde je het snelst een baan vindt en welke afgestudeerden het meest verdienen. Wat de VVD wil is dus zeker toe te juichen.”

Hoger Onderwijs Persbureau