Wageningen weet niet of melk gezond is

Bij nader inzien is er geen bewijs dat melk goed is tegen hart- en vaatziekten. Dat schrijven Amerikaanse en Wageningse wetenschappers in een gezamenlijke verklaring.

Vorige maand ontstond commotie over een persbericht van Wageningen Universiteit. Daarin werd gesteld dat het gezond is om dagelijks drie glazen melk te drinken. Stichting Wakker Dier beschuldigde de universiteit ervan misleidende reclame te maken voor de zuivelindustrie. Daarop paste de instelling het persbericht aan en claimde bescheidener: “Melk lijkt goed tegen hart- en vaatziekten”.

Vervolgens eiste één van de co-auteurs van het onderzoek, Harvard-hoogleraar Walter Willett, dat de Wageningse universiteit het hele persbericht zou intrekken omdat de onderzoeksgegevens verdraaid zouden zijn. Na overleg tussen de wetenschappers schrijven de wetenschappers nu dat op basis van hun studie geen aanbevelingen kunnen worden gedaan over “de consumptie van melk of andere zuivelproducten”. Daarvoor is meer onderzoek nodig.

Hun wetenschappelijke artikel trekken ze evenwel niet in. De onderzoekers combineerden de uitkomsten vier Europese studies over de gezondheidseffecten van melk, waaruit bleek dat de kans op hart- en vaatziekten kleiner was bij mensen die dagelijks drie glazen melk dronken. Maar ze erkenden dat melk volgens andere studies niet meer of minder kans geeft op hartaanvallen of beroertes – de meest voorkomende hart- en vaatziekten.

Wakker Dier heeft intussen een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. De dierenactivisten hopen dat persberichten van universiteiten ook onder de regels van de reclame vallen. Ook willen ze “dat grondig wordt uitgezocht hoe het kan gebeuren dat het gesponsorde melkonderzoek zo kon worden verdraaid ten gunste van de sponsor”, schrijft Wakker Dier vandaag in een persbericht. Er zou onafhankelijk onderzoek moeten worden gedaan naar “de vele sponsorcontracten” van de universiteit.