Walter Willet boos op Wageningen

Harvard-hoogleraar Walter Willett eist dat de Universiteit Wageningen een persbericht terugtrekt over het gunstige effect van melk op de gezondheid.

Dat meldt de Volkskrant vandaag. Het gaat om een persbericht dat al eerder is aangepast na kritiek van de stichting Wakker Dier, die de universiteit ervan beschuldigde misleidende reclame te maken voor de zuivelindustrie.

Eerst stond boven het persbericht dat melk goed is tegen hart- en vaatziekten. Joris Driepinter had toch gelijk, aldus de onderkop. Dat was een verwijzing naar melkreclames uit de jaren zestig. De onderkop is nu geschrapt en de claim is iets bescheidener: 'Melk lijkt goed tegen hart- en vaatziekten'.

Harvard-wetenschapper Willett, heeft een eredoctoraat aan Wageningen Universiteit en was co-auteur van het onderzoek waar het persbericht melding van maakt. Kern van zijn kritiek: de universiteit heeft de feiten “extreem verdraaid”.

Wageningen laat weten dat de auteurs met elkaar in gesprek gaan. “Het ligt nu in het wetenschappelijk domein. Kennelijk trekt Willet andere conclusies uit zijn eigen artikel dan de twee Wageningse auteurs en dat is bijzonder.”

Wakker Dier heeft intussen een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie. De dierenactivisten hopen dat persberichten van universiteiten ook onder de regels van de reclame vallen. Dat zou betekenen dat universiteiten geen ongegronde gezondheidsclaims mogen doen.