In Washington: de Daily Show voor de deur

De grandeur van de diplomatie maar ook de confrontatie met een heel andere werkelijkheid van alledag. Dat beschrijven Utrechtse stagiairs in de DUB-serie De Ambassade. Geschiedenisstudent Pieter van den Berg zag hoe Obama een keiharde verkiezingsnederlaag leed en hoorde hoe Jon Stewart verzoenende woorden sprak.

Wie twee jaar geleden had voorspeld dat de Democratische partij van president Obama in 2010 een gigantische nederlaag zou lijden bij de Congresverkiezingen was waarschijnlijk voor gek verklaard. De bomen van vertrouwen in de eerste Afro-Amerikaanse president leken tot in de hemel te rijzen. De boodschap van
'hope and change' heeft echter nog niet gebracht waar de mensen op hadden gehoopt en dat heeft ertoe geleid dat veel Democratische congresleden plaats hebben moeten maken voor hun Republikeinse tegenstander.

Hoe vervelend voor de Democraten ook, deze uitslag en de daarbij horende discussie maken dat het voor mij wel een hele interessante periode is om in Washington stage te lopen. Ik heb me twee maanden lang gericht op alle discussies en voorspellingen in de aanloop naar de verkiezingen en de uitslag geeft weer genoeg reden tot napraten. Naast de verkiezingen in de VS werd natuurlijk ook de vorming van het nieuwe Nederlandse kabinet zeer aandachtig gevolgd. De maanden september en oktober waren dus een drukke periode op de politieke afdeling.

Geen Hitler

Wellicht leuk om te vermelden is dat de Amerikaanse talkshow host Jon Stewart (bekend van de Daily Show en volgens de New York Times de meest invloedrijke mediaman van de VS) en collega Steven Colbert in de aanloop naar de verkiezingen een demonstratie hadden georganiseerd waarin zij aandacht vroegen voor het vijandige politieke klimaat in het land. Vooral het feit dat Obama te pas en te onpas wordt vergeleken met Hitler was volgens de heren tekenend voor die onvriendelijkheden. In een oproep tot fatsoen had een demonstrant dan ook op zijn bord geschreven: “I disagree with you but I’m pretty sure you’re not Hitler”. Uiteindelijk hadden de ongeveer driehonderdduizend aanwezige mensen weinig idee van wat ze daar nou precies voor het Capitool deden – het was vooral een wedstrijdje ‘wie kan het grappigste bord maken’ – maar indrukwekkend was die mensenmassa wel.

Ook dit soort gebeurtenissen maken een stage op de ambassade in Washington een aan te raden belevenis voor iedereen die een interesse heeft in internationale politiek. De situatie in de VS is ingewikkeld maar dat maakt het werk wel erg uitdagend. Daarnaast vinden bijna alle belangrijke gebeurtenissen praktisch naast de deur plaats waardoor stagiairs zeer regelmatig naar bijeenkomsten gaan waar invloedrijke mensen uit de politiek, academische wereld of media bij elkaar komen. Naast een kijkje in de diplomatieke wereld maak je als stagiair ook meteen kennis met het functioneren van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Er wordt enorm veel overlegd tussen Washington en Den Haag waardoor Nederland ineens heel dichtbij lijkt.

Dure woonruimte

Naast al dat werk is er ook genoeg tijd voor ontspanning en daar leent Washington zich uitstekend voor. Niet alleen is er in de stad ontzettend veel te beleven en te zien (alle musea – en dat zijn er veel – zijn gratis) maar ook in de directe omgeving zijn veel plekken de moeite waard. Zo gaan er ieder uur bussen naar New York, Baltimore en Philadelphia en ook ligt op zo’n twee uur rijden het zeer indrukwekkende Shenendoah National Park. Besluit je echter in Washington te blijven dan zijn er winkels, bars en restaurants te over. Enig nadeel aan de stad is dat je wel een goedgevulde portemonnee mee moet nemen, woonruimte is namelijk erg duur. Hoewel ik zeker niet mag klagen over mijn huis en vooral de locatie ervan vind ik een maandelijkse huurprijs van 1050 dollar bepaald niet misselijk.

Als ik eind december naar huis ga kan ik dus wellicht weer wat gaan besparen op mijn uitgaven maar dat is vooralsnog een van de weinige voordelen die ik zie. Eigenlijk zijn het werk, de stad en het land zo leuk dat ik wel wat langer zou willen blijven.

Pieter van den Berg studeert Internationale Betrekkingen en American Studies. Tot eind dit jaar loopt hij stage op de politieke afdeling van de Nederlandse ambassade in Washington. Pieter houdt van film, van lezen en van theater en doet ook vaak iets sportiefs.