Wat stemt de student, deel 5

Sjoerd Boersma (22) is derdejaars student Wiskunde en lid van Groenlinks. Hij weet al zeker wat hij gaat stemmen de komende Tweede Kamerverkiezingen.

Ga jij stemmen op 9 juni? “Ik ga mijn best doen, maar mijn paspoort verloopt drie dagen voor de verkiezingen, dus ik weet niet zeker of het mag.”

Wat ga jij stemmen? “Groenlinks.”

Ben jij partijvast? “Ja. Ik ben lid van Groenlinks en help ook mee met de campagne, maar ik denk wel na over de standpunten voordat ik stem.”

Welke onderwerpen bepalen jouw keuze? “Ik vind het belangrijk dat de arbeidsmarkt hervormd wordt, er moet meer geïnvesteerd worden in hoger onderwijs en de samenleving moet duurzamer worden.”

Wie is je favoriete politicus? “Paul Rosenmöller. Dat is vooral uit sentiment: hij was politiek leider van Groenlinks toen ik geïnteresseerd raakte in politiek. Hij inspireerde mij.”

Hoe stel je jezelf op de hoogte van politiek nieuws? “Via internet: vooral nu.nl en nos.nl. Ik lees bijna dagelijks nrc.next, Volkskrant en Trouw. En omdat ik lid ben van Groenlinks krijg ik ook via de post en e-mail veel nieuws binnen.”

Wat zegt Kieskompas? “Ik sta in de resultaten het dichtst bij Groenlinks, maar ik sta ook vlak bij D66. Dat scheelt maar heel weinig. “

Was dat wat je verwachtte? “Ja. Het is grappig dat ik volgens de resultaten progressiever ben dan alle politieke partijen. Ik vind het goed dat je bij Kieskompas niet alleen “mee eens”  of “mee oneens” kan invullen zoals bij Stemwijzer, maar dat je ook “helemaal mee eens” of “helemaal mee oneens” kan kiezen. Nadeel vind ik wel dat Kieskompas een plek in het politiek veld aanwijst op basis van hoeveel linkse of rechtse standpunten je hebt. Als je dan evenveel linkse als rechtse standpunten hebt, kom je automatisch in het midden uit, ook als die partij heel andere standpunten heeft.”

Casper Wolfert