Weinig inzendingen fotowedstrijd: prijzengeld omlaag

500 Euro. Dat bedrag stelde de universitaire kunstcommissie in het vooruitzicht aan de winnaar van een fotowedstrijd die ter gelegenheid van 50 jaar De Uithof werd uitgeschreven. Uiteindelijk werd maar 200 euro uitgekeerd. Vreemd of prima te verklaren vanwege het kleine aantal deelnemers?

Maak een foto van je persoonlijke markeringspunten op de route van de binnenstad naar De Uithof. Dat was de opdracht van een prijsvraag uitgeschreven door de universitaire kunstcommissie. In de Lustrum Lounge volgde onlangs de bekendmaking van de prijswinnaars.

In een blog op de podiumpagina van DUB uiten Floor Duintjer Tebbens en Sigrid van der Mersch, twee studenten Frans die aan de wedstrijd deelnamen, hun onvrede over de organisatie van de wedstrijd. Hun werk werd weinig professioneel afgebeeld, zo vinden de twee. Bovendien verbaasden zij zich over de afwezigheid van de voorzitter van de jury, Volkskrantfotograaf Merel Bem,  en (“u zult het niet geloven”) de verlaging van het prijzenbedrag.

“Erg jammer”, noemt de voorzitter van de kunstcommissie Pauline Terreehorst de publicatie van de studenten. Volgens Terreehorst zijn alle deelnemers voor het evenement in de Lustrum Lounge er per mail van op de hoogte gesteld dat vanwege het lage aantal inzendingen het prijzenbedrag was aangepast.

Terreehorst: “Met zes inzendingen heb je geen wedstrijd. Dat zal iedereen begrijpen. We hebben de jury afgezegd, maar omdat we de deelnemers niet teleur wilden stellen hebben we als kunstcommissie zelf een keuze gemaakt. Ik ben tien jaar fotografiecriticus van de Volkskrant geweest, dus dat moest lukken. En we hebben inderdaad ook een lager prijzengeld vastgesteld. Op onze mail hebben we verder geen reacties gekregen.”

De kunstcommissie-voorzitter die inmiddels zelf een reactie onder het artikel van de studenten heeft gepost, ontkent dat de commissie niet serieus is omgesprongen met de ingezonden foto’s. “Daar zijn professionele mensen bij betrokken geweest. Ik denk dat het hier gaat om een kwestie van smaak.” Van het prijzengeld dat resteert wordt nu een boekje gemaakt.

In een reactie laten Duintjer Tebbens en Van der Mersch weten dat zij inderdaad niet gereageerd hebben op een mail van Terreehorst hebben ontvangen over het prijzenbedrag. Ze zijn het echter nog steeds niet eens met de gang van zaken. Uit de mail was hen bovendien niet duidelijk geworden dat er geen juryleden bij de opening aanwezig zouden zijn. “Wij blijven bij ons verhaal.”

De expositie van de studentenfoto’s is gekoppeld aan een expositie van fotograaf Merlijn van der Wardt (zie bijgaande foto). Deze kreeg dezelfde opdracht als de deelnemers van fotowedstrijd. Winnares van deze wedstrijd werd uiteindelijk studente wetenschapsfilosofie Giulia Paparo. De foto’s zijn te zien in Lustrum Lounge in de laagbouw van het Van Unnikgebouw aan de Heidelberglaan.