Wetenschap citeert vaker uit hbo-onderzoek

Hogescholen worden steeds beter in wetenschap bedrijven. Hun artikelen worden vaker geciteerd en komen in belangrijkere tijdschriften terecht. Ze beginnen aardig mee te komen met de universiteiten.

De waarde van wetenschap is moeilijk in cijfers te vangen en soms duurt het decennia voordat een bepaalde vondst van belang blijkt. Om toch een beetje zicht te krijgen op het succes van een wetenschappelijke publicatie, worden citaten geturfd: hoeveel keer wordt een artikel aangehaald door andere wetenschappers?

Hoe vaker dat gebeurt, hoe meer ‘impact’ een wetenschappelijk artikel heeft. Die impactscore kan worden vergeleken met de gemiddelde impact van dergelijke artikelen: krijgt het artikel wereldwijd meer of minder aandacht dan artikelen van collega’s?

En daaruit blijkt dat Nederlandse hogescholen het lang niet slecht doen. Over het algemeen liggen universiteiten op hen voor, maar de hbo-publicaties hebben alvast meer ‘impact’ dan die van de Universiteit van Tilburg.

Het wereldgemiddelde staat per definitie op 1. Hogescholen bleven daar enkele jaren geleden nog ruim onder: 0,77. Ze trokken bijna een kwart minder citaten dan de publicaties van andere instellingen. Maar nu staat de teller op 1,21, terwijl de Universiteit van Tilburg volgens de jongste statistieken slechts 0,95 haalt. Samen scoren de universiteiten 1,33 met als koploper de Erasmus Universiteit Rotterdam, die een impact van 1,47 laat noteren.

Toch zal het nog wel even duren voordat hogescholen werkelijk mee gaan tellen in de wetenschap. Samen publiceren ze zo’n 150 artikelen per jaar, waarvan een deel samen met universitaire onderzoekers is geschreven. Ter vergelijking, de universiteiten en academische ziekenhuizen publiceerden vorig jaar meer dan 25.000 artikelen. Tilburg publiceerde er vijfhonderd.

“Het gaat in het hbo dus om kleine aantallen”, benadrukt onderzoeker Thed van Leeuwen van het Centre for Science and Technology Studies (CWTS) in Leiden, dat de impactscores heeft berekend. “Een paar uitschieters kunnen veel invloed hebben.”

Sinds 2001 stellen hbo-instellingen lectoren aan om wetenschap een plaats te geven in het hoger beroepsonderwijs. Het zijn er intussen bijna vijfhonderd.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: citeren | hbo