Wetenschapsgame te waarheidsgetrouw

Het idee is goed, de uitwerking wat minder: twee onderzoekers van computerspellen vinden het EU-spel ‘Power of Research’ iets te realistisch. “De game richt zich vooral op de minder leuke aspecten van onderzoek.”

Deze week lanceerde de Europese Unie een spel dat jongeren enthousiast moet maken voor een carrière in de wetenschap. Meer dan honderdduizend spelers zouden uiteindelijk het spel Power of Research moeten bevolken. Doel van het spel: topwetenschapper worden.

“De makers zijn in de zogeheten authenticiteitsval getrapt”, zegt hoogleraar Wim Westera van de Open Universiteit, kenner van learning media. “Ze hebben er naar gestreefd alles zo goed mogelijk op de praktijk te laten lijken. Maar het leuke van een game-wereld is juist dat je de onbelangrijke dingen kunt weglaten en je kunt concentreren op de hoofdzaken.”

In dit spel spelen de bijzaken juist een grote rol, ziet ook game-onderzoeker Arjan Egges van de Universiteit Utrecht. “Ik het idee dat de game zich vooral richt op de minder leuke aspecten van onderzoek zoals voorstellen indienen en je agenda bijhouden.”

Want iedere stap in dit spel kost tijd. Heb je een nieuwe kweek van bacteriën nodig, dan moet je die aanvragen en een dag wachten. Onderzoeksapparatuur moet je eerst kopen. En heb je geen geld, dan moet je een aanvraag indienen,al wordt die relatief snel beantwoord, aldus Westera: “Twee uur later kreeg ik een afwijzing.”

Volgens Egges hadden de makers meer levels kunnen bedenken, “waarin we van een masterproject naar een promotieonderzoek gaan en dan naar een postdoc-onderzoek, waarbij elk onderzoek steeds lastiger wordt te plannen en waarbij met steeds meer dingen rekening gehouden moet worden”.

Toch zijn ze beiden wel te spreken over het idee. “Het is een interessante game. Althans, de makers hebben de lat zeer hoog gelegd”, meent Westera. Dat vindt Egges ook: “Al met al is het een goed initiatief, waar duidelijk over is nagedacht.”

Momenteel hebben vooral Duitstalige EU-burgers interesse in het spel, blijkt uit de bijdragen aan de forumpagina.

Hoger Onderwijs Persbureau