Wethouder geeft startsein Huurteam

Woensdagochtend is het Huurteam Utrecht officieel aan het werk gegaan. Kamerbewoners kunnen vanaf nu de juiste kamerhuur laten berekenen.

Niet minder dan 395 euri, betaalt psychologiestudente Eleanor van Beusekom per maand. En dat voor een kamer die alleen door glazen serredeuren wordt gescheiden van die van haar buurman Frank, afgestudeerd theater- en televisiewetenschapper. Het huis van Eleanor aan de Amsterdamsestraatweg was woensdagochtend het toneel van de publieke openingshandeling van het project Huurteam Utrecht. De wethouder Wonen Harrie Bosch knipte een meetlint door en twee studentmedewerkers van het Huurteam verrichtten een kameropname van het onderkomen van Frank, die niet aanwezig was. Een dag eerder was de kamer van Eleanor al bekeken.

Volgens initiatiefnemer USF Studentenbelangen betalen studenten gemiddeld honderd euro meer dan wettelijk toegestaan. Voorzitter Joanna O’Connor, ook aanwezig in de kamer van Eleanor, is daarom blij dat er geld is vrijgemaakt voor twee teams die huurders op hun rechten kunnen wijzen. “Dit helpt de misstanden tegen te gaan.”

Susanne van der Lugt, die namens Stade Advies de huurteams aanstuurt, zegt dat er met de bijeenkomst een einde komt aan een periode waarin de studenten van het Huurteam hebben proefgedraaid. Er zijn al een tiental proefopnamen gedaan. “Eigenlijk blijkt er altijd wel wat aan de hand zijn. Opvallend is dat er in de meeste gevallen geen sprake is van kwade wil, eerder van onwetendheid. Veel verhuurders weten niet dat ze de dingen op een verkeerde wijze hebben geregeld.”

Voorlopige conclusie van de twee studenten van de hbo-opleiding Sociaal Juridische Hulpverlening wat betreft de kamers van Frank en Eleanor: de bewoners van het huis aan de Amsterdamsestraatweg betalen waarschijnlijk te veel. Maar hoeveel blijft nog even onduidelijk. Nader onderzoek is nodig. “Er is sprake van een all inn-contract, dat mag al niet.”

Eleanor weet nog niet of ze iets met de bevindingen gaat doen. Dat het contact met de verhuurster goed is, blijkt wel uit het feit dat deze heeft ingestemd met de publieke huurprijscontrole in haar huis.

“Als je het puntensysteem erbij haalt, betalen we zeker te veel. Maar we wonen hier in een leuk huis op een prima locatie en er wordt goed voor  het onderhoud gezorgd. Frank is bovendien een aardige jongen met wie ik heel goed kan opschieten.”

XB