Via Wilhelminapark fietsen naar Uithof is gezonder

Body: 

Op fietsroutes met veel autoverkeer en veel stoplichten is de blootstelling aan fijnstof en roet tot 40 procent hoger dan op fietsroutes met minder autoverkeer. Dat blijkt uit onderzoek van Moniek Zuurbier, waar ze 5 april op promoveert. 

Zuurbier onderzocht de blootstelling aan luchtverontreiniging van mensen die per bus, auto en fiets reizen. Ze heeft haar metingen gedaan in Arnhem, de enige stad van Nederland waar nog elektrische trolleybussen rijden.

Op fietsroutes met veel autoverkeer en veel stoplichten is de blootstelling aan fijnstof en roet tot 40 procent hoger dan op fietsroutes met minder autoverkeer. Dat blijkt uit onderzoek van Moniek Zuurbier, waar ze 5 april op promoveert. 

Zuurbier onderzocht de blootstelling aan luchtverontreiniging van mensen die per bus, auto en fiets reizen. Ze heeft haar metingen gedaan in Arnhem, de enige stad van Nederland waar nog elektrische trolleybussen rijden.

Uit haar bevindingen blijkt dat de blootstelling aan fijnstof en roet van buspassagiers in dieselbussen tot 40 procent hoger is dan in trolleybussen. “Dat grote verschil heeft ons verbaasd. De verontreinigende invloed van de uitlaat van de bus zelf is groter dan we dachten.”

Hart- en vaatziekten
Zuurbier deed haar onderzoek door bij gezonde vrijwilligers voor en na de verkeersdeelname gezondheidsmetingen te doen. Het effect dat ze vond op de gezondheid van de proefpersonen was klein. Bekend is dat bij chronische blootstelling aan fijnstof de sterfkans aan hart- en vaatziekten toeneemt.

Niet in de auto, of in de bus, maar op de fiets wordt de reiziger het meest blootgesteld aan luchtverontreiniging. Omdat je meer ademt op de fiets, krijg je ook meer schadelijke stoffen binnen. Dus het gezondst is om de fiets gewoon in de schuur te laten staan? Zuurbier: “Nee, fietsen heeft natuurlijk ook voordelen omdat je zelf actief bent. Die voordelen zijn groter dan de nadelen van luchtverontreiniging.”

Drukke autoweg
Fietsen door een rustige woonwijk is stukken gezonder dan langs een drukke autoweg, blijkt uit het onderzoek van Zuurbier. Op fietsroutes met veel autoverkeer is de blootstelling tot 40 procent hoger dan op fietsroutes met minder autoverkeer.

Of de fietsroute naar de Uithof via het stadion of via het Wilhelminapark gezonder is, kan Zuurbier niet met volledige zekerheid zeggen, omdat ze die route niet heel goed kent. “Maar als je moet kiezen tussen een verkeersluwe en drukke route, dan is die eerste te prefereren. Dus waarschijnlijk is de Wilhelminapark-route gezonder.”

Fietspaden aanleggen 
Zuurbier pleit voor aanleg van fietspaden waar rekening gehouden wordt met de gezondheidseffecten. “Nu is dit nog geen factor en wordt er voornamelijk naar de verkeersveiligheid gekeken.”

“Een deel van de verantwoordelijkheid voor de blootstelling van luchtverontreiniging ligt natuurlijk bij reizigers zelf. Maar de gemeente kan er ook iets aan doen. Door stil te staan bij een druk verkeerskruispunt word je ook blootgesteld aan verontreiniging, dus daar kan de gemeente wel iets aan doen.”

EJH

Facebook Twitter Whatsapp Mail