Winnaar Nobelprijs overleden *updates*

Ralph Steinman blijkt drie dagen geleden te zijn overleden aan alvleesklierkanker. Vandaag kreeg hij samen met twee andere wetenschappers de Nobelprijs voor de geneeskunde. *Update 1*: Nobelprijscomité weet nog niet of Steinman de prijs postuum kan ontvangen. *Update 2*: Nobelprijscomité besluit dat de prijs voor Steinman blijft.

De dood van Steinman is vandaag door Rockefeller University bekend gemaakt, die het stervensbericht deze morgen van zijn familie kreeg. Dat hij vandaag Nobelprijs kreeg toegekend, is “bitterzoet nieuws”, schrijft zijn universiteit.

De kanker werd vier jaar geleden bij Steinman ontdekt. De behandeling die zijn leven heeft verlengd, was volgens de universiteit door zijn eigen onderzoekingen naar het immuunsysteem mogelijk gemaakt. Hij is 68 jaar oud geworden.

*update 1*
“Onze gedachten gaan uit naar de familie en collega’s van Ralph Steinman”, schrijft de organisatie van de jaarlijkse Nobelprijs op haar website. Maar het comité kan nog niet zeggen of hij daadwerkelijk de prijs krijgt.“Daar kan ik geen commentaar op geven”, zegt een woordvoerder. “Hopelijk kunnen we vanavond of morgenochtend een verklaring naar buiten brengen.”

Volgens de reglementen kunnen mensen na hun dood geen Nobelprijs meer krijgen. De regels maken alleen een uitzondering voor iemand die overlijdt nadat hij tot laureaat van de Nobelprijs is uitgeroepen: die krijgt hem postuum.

Strikt genomen zou Steinman dus niet in aanmerking komen, al is hij wel tot winnaar uitgeroepen. Het zou pijnlijk zijn hem de prijs alsnog te ontnemen. Maar de prijs is 1,1 miljoen euro waard en daarvan zou Steinman de helft krijgen. Het is dus ook de vraag wat er nu met dat geld moet gebeuren.

*update 2*: Het Nobelprijscomité heeft maandagavond bekend gemaakt dat de beslissing om Steinman de Nobelprijs toe te kennen niet wordt teruggetrokken. Volgens de organisatie is er sprake van een unieke situatie, maar was al voor de dood van Steinman vrijdag besloten hem de prijs toe te kennen. Daarmee is dus geen sprake van een postume toekenning. Dat laatste is niet mogelijk volgens de reglementen. Lees het persbericht. (redactie DUB)