Yvonne van Rooy: 'Utrecht-week in Sjanghai was een succes'

Een overeenkomst voor de uitwisseling van studenten met de universiteit van Nanjing, seminars op het gebied van serious gaming en zonneceltechnologie, en een uiterst geslaagde alunnidag. Het recente bezoek van collegevoorzitter Yvonne van Rooy aan de wereldtentoonstelling in Sjanghai is een groot succes geworden. Voor DUB en Science Guide geeft Van Rooy een impressie van haar reis.

'Het vrolijke Nederlandse paviljoen op de wereldtentoonstelling in Sjanghai is van verre herkenbaar aan het dak in de vorm van een goudgele kroon. Die kroon – tevens ontvangstruimte - stond de afgelopen week in het teken van samenwerking tussen Utrecht en China. Provincie, gemeente, bedrijfsleven en kennisinstellingen hadden er samen een reeks ontvangsten en seminars georganiseerd.

Het bleek een uitstekende formule om de banden met de Chinese universiteiten waar de UU mee samenwerkt aan te halen. Bovendien is zo’n week samen optrekken met de Utrechtse partners buitengewoon nuttig om de gezamenlijke ambities te bespreken. De dynamische omgeving van Sjanghai stimuleert om ook in Nederland de lat hoger te leggen.

UTRECHT-WEEK

De Utrecht-week begon met een geslaagde alumnibijeenkomst. Daarvoor hadden wij alle alumni in de regio Sjanghai uitgenodigd, dus ook alumni van de andere Nederlandse universiteiten. Naast de gelegenheid om elkaar te ontmoeten en herinneringen op te halen, kregen de afgestudeerden ook een presentatie –verzorgd door de universiteit  Nijenrode – over de interculturele aspecten van het zakendoen tussen Nederland en China.

Dat was een schot in de roos. Veel alumni hebben een baan bij bedrijven die internationaal opereren en apprecieerden dit praktijkgerichte seminar. Uit de gesprekken met de alumni bleek dat zij prima ambassadeurs zijn voor Nederland en niet in de laatste plaat voor het Nederlandse hoger onderwijs.

Ze kijken met waardering terug op hun opleiding, niet alleen vanwege de opgedane kennis, maar ook omdat zij gestimuleerd zijn om kritische en onafhankelijk te denken. Bovendien blijkt de kennis van de Europese cultuur een pre bij het solliciteren. Velen gaven aan dat zij, dankzij hun Nederlandse opleiding, een uitstekende baan in China hadden gekregen.

HONG KONG

De Universiteit Utrecht werkt in China samen met een beperkt aantal partner-universiteiten, zorgvuldig geselecteerd op basis van contacten tussen onderzoekers. In totaal tien universiteiten: de drie universiteiten in Hong Kong en zeven in China zelf. Maar liefst vijf universiteiten waren naar Sjanghai gekomen voor onze partnerbijeenkomst. Ook voor een delegatie die uit Bejing of Hong Kong komt is Shanghai een behoorlijk eind reizen!

Met de universiteit van Nanjing hebben we een overeenkomst getekend voor uitwisseling van studenten. In feite een bevestiging van de samenwerking die de afgelopen jaren is gegroeid. De samenwerking met de Chinese universiteiten heeft zowel betrekking op onderzoek als op studentenuitwisseling

SERIOUS GAMING

De contacten op het gebied van onderzoek worden steeds intensiever: naast promovendi bieden we jonge onderzoekers de gelegenheid een paar maanden in Utrecht onderzoek te doen. Dat draagt zeer bij aan versterking van de samenwerking. Ook is er steeds meer belangstelling voor visiting professors over en weer.

De tijdens de Utrecht-week gegeven seminars op het gebied van (serious) gaming boden de gelegenheid om de samenwerking met het Chinese bedrijfsleven  te verdiepen. Onze hoogleraar Ruud Schropp presenteerde er samen met zijn promovendus Yanchou Liu de nieuwste ontwikkelingen op het terrein van flexibele zonnecellen.

IVY LEAGUE

De gesprekken in de ‘Kroon’ met de partneruniversiteiten waren een goede gelegenheid om te bepleiten dat het aanbod aan Engelstalige cursussen toeneemt, zodat er voor de Nederlandse uitwisselingsstudenten voldoende keus is. In dit opzicht hebben de universiteiten in Hong Kong nog altijd een groot voordeel, omdat het Engels daar de tweede voertaal is.

Uit de gesprekken werd opnieuw duidelijk dat China fors investeert in een beperkt aantal universiteiten die bij de internationale top moeten gaan behoren. Er is een Chinese Ivy League in ontwikkeling waartoe ook de universiteiten uit Hong Kong horen evenals onze andere partners.

KEIZERLIJKE SYMBOLEN

De ambities van China komen zichtbaar tot uiting in het Chinese paviljoen. Een  prachtig, gigantisch rood gebouw dat hoog boven de andere paviljoens uit toornt. Geïnspireerd door de keizerlijke symbolen uit de verboden stad vormt het een indrukwekkende verbinding van heden en verleden.

Het laat, meer dan wat ook, zien welke plaats China voor zich weggelegd ziet in de 21 ste eeuw. Onze studenten doen er verstandig aan de kansen die er zijn om een tijd in China te studeren, met beide handen aan te grijpen!

YvR