Zijlstra: “Universiteiten overdrijven”

Staatssecretaris Zijlstra vindt dat universiteiten de gevolgen van zijn langstudeerregeling overdrijven en allerlei maatregelen door elkaar halen. Dat zegt hij in een interview met de Groningse Universiteitskrant UK.

Volgens Zijlstra creëren universiteiten het beeld “dat alle ellende door de langstudeerders maatregelen komt.” Dat klopt niet, zegt hij. De Rijksuniversiteit Groningen bijvoorbeeld moet volgens hem hooguit tien miljoen inleveren door de langstudeermaatregel. Andere bezuinigingen zijn te wijten aan het nieuwe bekostigingssysteem dat het vorige kabinet invoerde, zegt hij.

Hij noemt het bovendien “onhandig” dat alle veranderingen in het hoger onderwijs “op een grote hoop geveegd” worden. Het protest van hoogleraren en studenten ging volgens hem niet alleen over de langstudeerboete, maar ook over de aardgasbaten die niet meer worden ingezet voor wetenschappelijk onderzoek. “Dat moeten ze niet inbouwen in de discussie over de langstudeerdersheffing”, aldus Zijlstra.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: bezuiniging