Zijlstra laat prijs tweede studie vrij

Hogescholen en universiteiten mogen van staatssecretaris Zijlstra zelf weten hoeveel collegegeld zij vragen aan wie een tweede studie wil volgen. Studenten die menen dat ze te veel betalen, verwijst hij naar het klachtenloket.

Instellingen moeten het tarief voor een tweede studie wel goed kunnen motiveren en hun beleid voorleggen aan de medezeggenschap, schrijft Zijlstra in antwoord op kamervragen van PvdA en CDA. Hij noemt het “een redelijk uitgangspunt” om het tarief voor tweede studies te laten afhangen van de kwaliteit van de opleiding en de kostprijs.

Studenten die geen onderbouwing van het bedrag krijgen, of die deze ontoereikend vinden, kunnen dit aankaarten bij de medezeggenschap of een officiële klacht indienen bij hun instelling. Als dat niet helpt kunnen ze in beroep gaan bij het College van beroep voor het hoger onderwijs.

14.000 euro
In april stuurde een aantal rechtenstudenten aan acht universiteiten een brief waarin zij een verklaring eisten voor de naar hun mening veel te hoge collegegeldtarieven van een tweede juridische masteropleiding. De tarieven daarvoor variëren van tien- tot veertienduizend euro. Vorige maand lieten zij weten naar de rechter te zullen stappen.

Sinds dit collegejaar mogen hogescholen en universiteiten meer collegegeld in rekening brengen voor wie na een eerste bachelor- of masteropleiding aan een tweede begint. Onderwijs- en zorgopleidingen vormen daarop een uitzondering.