Zingen en zuipen met homostudenten van Anteros

De jongste studentenvereniging van Utrecht U.H.S.V Anteros viert zijn eerste Dies. Vorige week werd er al flink gefeest tijdens een biercantus, ter ere van het MidZomerGrachtfestival, het roze evenement van Utrecht. De avond zat bomvol met liedjes. En bier natuurlijk, heel veel bier.

“Bij een studentenvereniging hoort gewoon een biercantus”, zegt Ron Bartels aan het begin van de avond. Hij wordt de nieuwe preses. De student Farmacie is trots op de zestig leden die Anteros nu heeft. “We hoopten op veertig studenten, dus dit is geweldig. Het is een leuke mix, van 60 procent man en 40 procent vrouw. Er zijn ook hetero’s lid, vaak zijn dat vrienden van leden die het gewoon heel gezellig vinden bij ons. Iedere student mag lid worden.”

Volgens Ron is Utrecht een homovriendelijke stad en voelt Anteros zich er thuis. Ondanks de negatieve nieuwsberichten over homo’s die weggepest worden uit wijken in Utrecht. “Utrecht heeft het gay alert en een vooruitstrevende adviescommissie voor homo en lesbische emancipatie. Naast Utrecht, heeft alleen Nijmegen daar een commissie voor. Natuurlijk zijn er incidenten, maar over het algemeen doet Utrecht veel voor homoseksuelen.”

Regels zijn regels
Er komen vijfendertig studenten naar de biercantus vanavond, een mooie opkomst vindt de huidige voorzitter, Cherokee, ‘Chubby’, Koolman. Voordat het zingende spektakel losbarst, worden de regels nog even doorgenomen met de organisatie. Deze zijn behoorlijk streng. Komt iemand te laat binnen of klappen ze het liedboek niet dicht tussen het zingen door, dan heeft Chubby een drie pagina’s tellende lijst met straffen. Allemaal iets met bier natuurlijk. Naar de wc gaan mag ook niet zomaar, daar moet toestemming voor gevraagd worden. En als het antwoord nee is, dan is het ook nee. Je blaas moet dan nog maar even in bedwang worden gehouden.

Rond half acht, wordt er geopend met het Wilhelmus. Al staand aan de lange tafels en uit volle borst brult iedereen mee. De senior van vanavond is Ron en hij bepaalt  hoeveel iedereen moet drinken als een lied is afgelopen. Natuurlijk luidt het eerste drankvoorschrift  Ad Fundum, waarbij het hele glas in één keer leeg moet worden gedronken. Het aanbod van liedjes is breed van ‘Als ik boven op de Dom sta’ tot ‘Hit me baby one more time’. “We hebben een beetje afgekeken bij andere verenigingen, maar dan wel met een roze knipoog”, zegt assesor Joeri.

De strafmeester
Ondertussen heeft Chubby het behoorlijk druk met zijn werk als strafmeester. Met een vileine glimlach leest hij telkens het gevreesde vonnis voor.  Zo moet een groep van vijf studenten gearmd in een kring staan, met in één hand een glas bier. Al draaiende moeten ze hun buurman of buurvrouw het glas bier laten leegdrinken. Proestend en doordrenkt van het bier zijn de glazen uiteindelijk leeg. Even later moet een groep meiden al springend een glas bier leegdrinken, terwijl senior Ron het ritme aangeeft met zijn hamer. Telkens als een opdracht is volbracht, barst er een groots applaus los.

De lege glazen worden met een grote, groene gieter bijgevuld. Ondertussen beginnen de eerste studenten al een beetje moeilijk te kijken. “Ik zit zo vol”, kreunt een jongen, terwijl hij over zijn buik wrijft. “Eigenlijk hou ik helemaal niet van bier”, zegt een ander. “Geef mij maar wijn of wodka. Of nog beter, champagne!” Maar hoewel er hier en daar wat zure gezichten zijn, drinkt iedereen heldhaftig door. Ook ligt er nog niemand onder tafel te lallen, waardoor je ‘bierimpotent’ kan worden verklaard door de senior.

Geen stempel
In de toekomst, wil de vereniging meer van dit soort activiteiten organiseren en natuurlijk meer leden aantrekken. Tijdens de UIT gaan ze zichzelf flink promoten en wordt er een groot feest georganiseerd. Wel waken ze ervoor, dat iedereen zich welkom voelt bij de club. “We willen geen stempel opgedrukt krijgen, dat mensen denken: oh daar kan je alleen maar bij als je homo bent”, zegt Chubby. “Door activiteiten te organiseren die voor iedereen leuk zijn ook is, hopen we de vereniging zo gevarieerd mogelijk te houden.”

Anteros

Chemiestudent Cherokee Koolman staat aan de wieg van Anteros. Op 22 juni 2010 gaat de vereniging echt van start. “Ik wilde heel erg graag bij een studentenvereniging, maar er zat niks bij wat mij echt aantrok. Het leek me leuk om bij een groep te zitten waar je niets over je geaardheid hoeft uit te leggen, maar waar je wel alle gezelligheid hebt die andere verenigingen ook hebben. Samen met een vriendin wilde ik toen zelf een vereniging oprichten, maar zij ging in Amsterdam studeren. Uiteindelijk heb ik toch doorgezet en is Anteros ontstaan.” Het oprichten bracht nog aardig wat gedoe met zich mee. Zo moesten er bij een notaris statuten worden opgesteld, wat zeshonderd euro zou gaan kosten. Uiteindelijk bracht stichting PANN de redding, zij vinden het initiatief zo mooi, dat zij die kosten betaalden.

Anteros komt van de Griekse god Anteros wiens naam wederliefde betekent.  Hij was het broertje van Eros en strafte hen die wel liefde ontvingen, maar geen liefde teruggaven.