Zware studie, toch een boete

Staatssecretaris Zijlstra wil bij de langstudeerboete geen rekening houden met de zwaarte van opleidingen. Het doet volgens hem niet ter zake dat bij sommige studies harder moet worden gewerkt voor een studiepunt dan bij andere.

Niet de feitelijke studie, maar de nominale duur van een studie moet de maat der dingen blijven, schrijft de staatssecretaris aan de Tweede Kamer. De fractie van GroenLinks had de staatssecretaris gevraagd om een regeling die meer recht doet aan de zwaarte van opleidingen, maar die leidt volgens hem tot rechtsongelijkheid.

Bovendien zou het aandeel universitaire langstudeerders bij “zwaar geachte opleidingen in de gezondheidszorg en natuur” juist lager zijn dan het gemiddelde: respectievelijk veertien en twaalf procent, tegen ongeveer negentien procent van de bachelorstudenten recht en taal & cultuur.

Techniekstudenten passen overigens minder goed in zijn redenering: van hen doet 22 procent te lang over zijn bachelor.

Hoger Onderwijs Persbureau