De winnende app
Aan: simon@tijdelijkecontractanten.uu.nl
Betreft: De winnende app
Bijlage: Let’s rate your course
Ha Simon,
Gefeliciteerd man. Je let even niet op en meneer is getrouwd en al op weg naar een andere baan! Wat gaat alles rap tegenwoordig. Dat die sukkels je hebben laten gaan Simon! In mijn tijd was dat niet gebeurd. Na twee jaar begin je pas goed door te krijgen hoe het werk en onze universiteit in elkaar zitten. Je collega’s weten zo langzamerhand wat ze aan je hebben en je wordt steeds waardevoller voor de universiteit. Serieuze competente collega’s vertrekken er helaas teveel de laatste tijd. Maar dat zijn ouderwetse gedachtes van mij, die kende je vast al.
De werkelijkheid is veel platter. De tijdgeest en het heersende managementprincipe zit een verdere loopbaan bij ons in de weg. Ik zal het proberen uit te leggen.
Uitvoerend werk heeft hier de laagste status. Wat er nog aan mensen zit dat het werk kent en kan doen moet liefst vandaag nog verdwijnen. Dit werk moet gedaan worden door de flexibele schil. Ja zo heet dat. Flexibel omdat niemand daarvan een vast contract krijgt en ze gewoon luisteren. Geniaal! Dubbele winst dus, afgezien van de hoge kosten dan.
Want je wilt het als leidinggevende toch niet meemaken dat je wordt tegengesproken. Zeker als je bij god niet weet waar je ondergeschikte het over heeft. Alles blijft werken tot de schil zo flexibel is geworden dat bijna alle kennisdragers verdwenen zijn. Het personeel moet nog wel luisteren, maar hun manager weet niet meer wat hij moet opdragen.
Niet getreurd, want dat probleem tackle je dan door experts in te huren. Die doen niks, maar wijzen op problemen die je als manager nog nooit gezien had. De laatste medewerker met hart voor de zaak probeert de ballen nog in de lucht te houden, maar heeft steeds minder zin die binnenvliegende nitwits telkens te informeren en op weg te helpen.
Die specialisten gaan de problemen nader onderzoeken en hun vrienden worden ingevlogen die daar oplossingen voor gaan bieden. De manager vindt alles goed, zolang er geen brokken worden gemaakt en hij nergens de schuld van krijgt.
En een prietpraat dat ze uitslaan Simon. Ook bij onze IT-afdeling loopt er van dat volk rond. Ik kom uit het bedrijfsleven, hoor je ze trots beweren. Daar is de klant koning!. De managers huilen mee met deze wolven. Als de klant een dure oplossing wil dan krijgt hij die toch? Er is geld genoeg!
Van uitvoeren naar aansturen is de mantra. Managers weten niet hoe, en de “aangestuurde” inhuur bedenkt willekeurige problemen.
Vorige week zou de voorhoede van onze IT in wedstrijdvorm ideeën pitchen: oplossingen voor urgente problemen. Wat had ik me daarop verheugd. Bij Utrecht Inc!
Yes! Het waren allemaal apps! Met de winnende app kunnen de studenten straks een opleiding scoren met 5 sterretjes. Kan iedereen de beste opleiding uitkiezen. Want die met de meeste sterren is natuurlijk de beste…. Totaal de weg kwijt Simon.
Het ga je goed! Baaierd