Elkaar vertrouwen
Aan: Henk@interim_icters.uu.nl
Betreft: Elkaar vertrouwen
Bijlage: een lange weg (6)
Ha Henk,
Weet je wat nou zo gek is? Ik krijg steeds meer berichten van ict’ers die ik helemaal niet ken en die me informatie proberen te verstrekken die ik kan en ook wel wil lezen, maar die ik helemaal niet begrijp! Terwijl het niet eens in het Engels geschreven is. Gek hè?
Je schreef een mooie brief dat jullie je innovatiekracht gaan versterken en het koppelvlak gaan borgen tussen ontwikkelteams en beheerteams. Wauw, dat klinkt fantastisch man! Episch! En dat jullie een delivery manager zoeken. Gaat ITS nu dan ook mijn boodschappen bezorgen?
Oh nee wacht even, het woord outsourcen komt ook in je brief voor lees ik net. Dan betekent het dus dat je het werk niet meer zelf wilt doen, maar door anderen laat uitvoeren? Dus je zoekt eigenlijk iemand die de boodschappen gaat laten bezorgen. Controleren of het goed aankomt en of het wel op tijd afgeleverd wordt! Dussss.
Ik begin het zo langzamerhand steeds beter te begrijpen. Daar staat het hier bol van in onze organisatie: processen beschrijven en vervolgens outsourcen. Good show! Nog maar net binnen en je kent meteen het klappen van de zweep al, weet waar het bij ons om draait. Ze bieden je ongetwijfeld een vast contract aan. Want er moet natuurlijk een hoop werkend schroot uitgewerkt hè? Dat had je al meteen begrepen! Al die mensen die maar rondlopen in het veld! Je weet bij god niet wat ze de hele dag uitvoeren en waarom ze de “klant” zo graag tevreden stellen. Veel te veel handen aan de computer.
Je gaat ze eerst vragen wat ze eigenlijk doen. Want dat weet hun baas inmiddels allang niet meer. Je gaat ze briefjes laten schrijven om hun werkzaamheden te verantwoorden. Dan ga je procedures maken wanneer ze wel wat mogen doen, en wanneer ze de klant moeten laten stikken. Ja dan moet je eigenlijk ook inhoudelijk weten wat ze doen hè? Dat gaat wel ver hoor. Maar als je er een teamleider op gezet hebt en nog een coördinator en een hoofd ben je er al bijna.
Dan moeten de processen nog vastgelegd worden en is de coördinatie geborgd. Hell of a job, maar daar huur je gewoon ook iemand voor in. Daarna kan het hele zaakje panklaar worden uitbesteed. Even wat assessments via een scrupuleloos bureau om uit te zoeken wie mee kan naar de nieuwe organisatie en wie niet.
Geen lastige “klanten” meer. Kan de deur weer op slot.
Vorige week was ik op een bijeenkomst voor het borgen van de samenwerking onderling, denk ik, want ik had niet het idee dat de gebruiker centraal stond. Het begon met een quizje op de alom aanwezige smartphones. De uitkomsten gaven niet de indruk dat het management en de medewerkers op weg zijn naar hetzelfde doel. Elkaar vasthoudt.
Wel amusant was dat er per vraag meer antwoorden gegeven werden dan er deelnemers ingelogd waren. Haha, als je elkaar maar vertrouwt!