Geef De Uithof een hart

Aan: nico@verguisdesinten.nl
Betreft: Geef De Uithof een hart!
Bijlage: galerie Laagbouw Zuid (2009)

Ha Nico,
Ik mag toch wel Nico zeggen hè? Jammer dat ik je net misgelopen ben. Ik werd zó afgeleid door die minions die je had meegenomen in plaats van die ver@!#@! Pieten, dat ik je in het gedruis helemaal over het hoofd gezien heb!

Goed dat je dat luie volkje eruit gerost hebt, man. Ze hebben zich functies toegeëigend als cadeaumanager, logistiek coördinator, communicatie ceo en pepernotendesigner. En dan te bedenken dat Piet in het begin in zijn eentje al die taken vervulde! Het jongt aan als het management van de universiteit. Hup, wat zwarte strepen geschminkt en iedereen denkt dat het van het werk komt! Het moet niet gekker worden.

Afin, Ik was vorige week bij een bijeenkomst over het strategisch plan van onze universiteit. Daarin staan allerlei dingen die wij als universiteit belangrijk vinden. Dit jaar verzamelen nijvere mensen via brainstormbijeenkomsten ideeën die vervolgens met een beetje geluk in dat plan worden geschreven.

Ja, interessant hè? Het college geeft er vervolgens een klap op (zo heet dat) en dan weten we welke doelen we willen bereiken. En daar blijft het dan meestal bij Nico. Er staat haast nooit in wat we precies wanneer gaan doen om al dat moois waar te maken!

Het is eigenlijk net zo als dat ik me elk jaar eind december voorneem om geen bier meer te drinken. En dat ik mezelf dan toch weer twee weken later in de gang terugvind zonder dat ik weet hoe ik ook alweer thuisgekomen ben, begrijp je? Daar komt dus geen bal van terecht.

Bij nader inzien geloof ik dat deze vergelijking niet helemaal klopt, haha. Alleen dat er geen bal van terecht komt, blijft overeind denk ik.

Leefbaarheid in De Uithof is zo’n heintjedavidsthema voor het strategisch plan dat voor vier jaar vastgelegd wordt en vervolgens na vier jaar weer opnieuw. We kijken er allemaal naar. Ja, heel belangrijk hoor.

Het moet afgelopen zijn met dat brainstormen Nico. Er wordt al te veel out of de box gedacht. Niks kabelbanen, kanovijvers, auto’s onder de grond, betaald parkeren of andere hersenspinsels. De oplossing ligt veel dichter bij huis:

Ik zou zeggen Parnassos terug naar De Uithof. Ons culturele hart op zijn plek. Evenementen tussen de middag en in het weekend. Het Edcucatorium en Laagbouw Zuid als aangewezen plek daarvoor. Een herboren Uitwijk als bron van activiteiten die steeds meer gerund worden door studenten of studentenverenigingen (betaald!) In ruimtes die de universiteit beschikbaar stelt tijdens uren dat ze niet gebruikt worden.

Verder een non-doorsneden fysiek hart in De Uithof. Een levendig park vanaf de botanische tuinen tot en met de bibliotheek. Met plekken voor activiteiten die we studenten zelf laten organiseren. Zonder dat ze daar toestemming voor moeten vragen aan vage ambtenaren die liever wat anders doen dan met studenten meedenken.

Neem jij die hofplanoloog van ons dan mee naar Spanje? En volgend jaar het college als er weer niks gebeurd is?

Je baaierd