'It needs a village to raise a kid'

Foto Baaierd

Aan: Miscussieerders@uu.nl
Betreft: It needs a village to raise a child
Bijlage: Ohhhhhh

Ha boys,

Als je wilt meetellen op internet moet je laten zien dat je iemand snel de mond kan snoeren. Het maakt niet uit hoe. Als ze op je teentjes staan, ga je gewoon lekker ongebreideld los.

Toen ik nog jong was leerde je een aantal sociale vaardigheden, van je ouders én van iedereen op straat. Ze leerden je goedendag te zeggen, met twee woorden te spreken en te bedanken als iemand wat voor je gedaan had. (Dat noemen ze tegenwoordig respect. Alleen wordt dat nu meestal schaamteloos eenzijdig opgeëist).

Als je brutaal was tegen de buurman kon je een draai om je oren krijgen. Van diezelfde Buurman. Dat wist je ook. Iedereen mocht zich met je gedrag bemoeien. Als je op school kattenkwaad uithaalde en je probeerde thuis uit te leggen dat je niks gedaan had, kreeg je er daar óók nog eens van langs! Ach Baaierd, wat oneerlijk!

Een groot deel van de huidige twitterbevolking heeft dat niet meegemaakt. Als de buurvrouw wat zei over het gedrag van de kleine prinsjes of prinsesjes kon ze de wind van voren krijgen. Waar bemoei je je mee? Nou, Verwentje gooit met stenen naar onze kat! Ach mens hoepel toch op. Jouw kat schijt hier in de border, mag dat wel? Dus liet de buurvrouw het wel uit haar hoofd de kindjes van deze assertieven te corrigeren. (It needs a village to raise a child)

Bij onenigheid op school kregen de snotneuzen vervolgens ook weer altijd gelijk van hun aanbidders. Eerst omdat ze wel even verhaal gingen halen bij de leraar als kleine Verwent kwam klagen over de meester. (Meester Baaierd? Ja, dat heette toen nog Meester! ohhoh) en vervolgens, als die nog niet door het stof ging, effe gelijk halen bij de directeur. Daar kreeg de kleine dreumes natuurlijk gelijk want ja, het aantal leerlingen telt hè? Over perverse prikkels gesproken (en leegloop in het onderwijs).

Verwentje is geen vervelende jongen, die docent kan gewoon niet lesgeven. Ja, maar hij zit altijd te vervelen en let niet op! Nee! hij schoot niet met propjes. Hij probeerde alleen maar die vervelende jongen een rij verderop te raken. Ja, en dat hij dan die leraar in zijn oog raakt is toch geen opzet?
Mag je niet fietsen op het schoolplein? Ja dat hij die brugger van zijn sokken reed.., moeten ze maar aan de kant gaan. Of jullie moeten duidelijkere schoolreglementen maken. Ja hoe moet hij dat anders weten?

En vervolgens ging Verwentje studeren. Mag hij niet herkansen? Dat heeft het al twee keer gedaan! Kunt u geen uitzondering maken? Hij….. De Verwentjes hebben altijd hun zin gekregen. Ze hebben er recht op.

Maar de wereld gedraagt zich anders. Met een hersenloos toetsenbord ransel je het gelijk de wereld niet in. Dan maar schelden op de andersdenkenden op internet. En meebabbelen met de rest over anderen, lekker veilig. Wie neemt hem zijn inhoudsloze bubble kwalijk?

Baaierd

Tags: baaierd