Ook zo gek op fietsen?

Aan: Humphrey@pensionados.uu.nl
Betreft: Ook zo gek op fietsen?
Bijlage: Schenking U-fonds

Ha Humphrey,

Ik zag tijdens de Dies, het feest van de verjaardag van onze universiteit, de directeur van de Tour de France monsieur Prudhomme, onze winnares van de Docenttalent Prijs kussen. En ik kon er niets aan doen dat ik me afvroeg: Waarom is die man onze beste docente aan het kussen? Wat doet hij daar überhaupt op dat podium? Zijn er geen pitspoezen, pardon Tour hostesses meer om te knuffelen? Hahaha, je bent jaloers Baaierd, dat jij die kus niet mocht geven hoor ik je zeggen. Welnee, Fransen zijn daar veel beter in.

Heeft hij misschien les gegeven aan een universiteit? Geeft de Tour de France geld voor een studentenbeurs? Sponsoren zij ons onderzoek? Nee, wij geven geld aan de tour! Ik kreeg vandaag een link in mijn mailbox naar een artikel in DUB dat ik moest lezen: waarom wij geld geven aan de tour! Ik heb braaf mijn best gedaan, maar kan het er niet uithalen.

Ik lees een vergelijking met niet-commerciële Olympische jeugdspelen. Daar is een onderzoek naar gedaan en dat gaan we ook doen naar de Tour de France? Ik begrijp er niks van. Of dat we de universiteit zo beter verkopen in China en de VS. Boeien. Maar om me helemaal te overtuigen, lees ik dat het ons ongetwijfeld meer studenten oplevert. Ja hoor! Zaten we daar dan op te wachten? Ik dacht minder studenten en kwalitatief beter!

Verder lees ik dat wij een slordige 60.000 euro uitgeven aan dit feestelijke evenement. Heb je een hekel aan wielrennen?, zullen de Tourfans vragen. Nee hoor, fietsen is gezond als je het op een normale fiets doet, geen dope gebruikt en niet zo raar schreeuwt op de fietspaden.
Die 60.000 euro is trouwens maar een druppel op de gloeiende plaat in vergelijking met 700.000 euro die de Tour jaarlijks besteedt aan de dopingcontroles !

Ik begin me steeds meer te ergeren aan onze pr-offensieven, Humphrey. De Nijntjes op Science-Park kubussen, “professionele” merchandising, en “gratis” ansichtkaarten zoals een van De Nachtwacht met de tekst: “20 minuten verwijderd van Utrecht Science-Park”.
Wie zit te wachten op grote spandoeken met Universiteit Utrecht op onze gebouwen? Zie jij die als je naar De Tour zit te kijken? Weet jij nog de naam van een dorp waar De Tour doorheenging of hoe dat aardige gemeentehuis eruit zag dat twee seconden in beeld was? Ze rijden over 250 meter Science-Park met spiegelglad asfalt60 km per uur! Dat duurt 13 seconden, schat ik. Dat mag wat kosten!

Het is jammer dat je vorige week met pensioen bent gegaan. Ik had je graag horen zeggen: Maak je toch niet zo druk! Ik ga het missen, wat babbelen over de universiteit, ons bestuur en andere dingen die we niet goed meer begrijpen. De vluchtigheid van ons bestaan, en hoe belangrijk het is om plezier in je werk te houden.
Tijd om te gaan reizen Humphrey. Oh nee, fietsen!

Baaierd