Sinterklaas moet zich opnieuw uitvinden

Aan: Klaas@bejaarde_bedriegers.nl
Betreft: jezelf opnieuw uitvinden
Bijlage: zie ginds komt de Learjet

Ha Klaas,

Leuk dat je straks weer even aan komt waaien. Het is al een jaar geleden hè, dat we elkaar zagen. Wat gaat de tijd toch hard! Ik denk alleen niet dat ik je kom opzoeken deze keer. Nee. Ik begreep dat je momenteel een bewapende undercover lijfwacht in je cortège hebt. Ik heb het daar niet zo op Klaas! Stel je voor dat mijn kleinzoon ineens naar je toe rent om je goedendag te zeggen en die grapjassen denken dat hij een aanslag wil plegen. Hoe leg ik dat uit aan mijn zoon?

Je hebt het te ver laten komen Klaas. Als iedereen zich met je feestje gaat bemoeien wordt het tijd om iets anders te verzinnen. Hoewel mijn vriendin je nooit gemogen heeft, vind ik je toch te vertrouwd om je zomaar te laten vallen. Ja Klaas, moet je horen. Ze zei altijd tegen onze kinderen als ze het over je hadden: Pas maar op, het is een enge verklede man!

Ik heb het idee dat je niet meer wegkomt met wat kleine aanpassingen. Ik zat eerst te denken aan een tablet in plaats van dat rare boek. Ja kindertjes, Sinterklaas weet alles. Dat komt door jullie app-jes op je telefoontje! En met zijn grote antenne is hij altijd online! Omstreden Pieten meteen overbodig! Weg gevaarlijk harde discussie. Maar geloof jij nog dat een bisschop cadeautjes geeft zonder bijbedoelingen? Heb je trouwens een bisschop ooit wel eens iets zien weggeven? Wanneer heb jij je laatste update gehad Klaas?

Laten we beginnen met je uiterlijk. Je weet hoe belangrijk presentatie is. Trek een lange djellaba of beter een Sharwal Qamis aan. Zo’n lange jas met zo’n geinige flodderbroek erbij  en zet een ronde wollen muts op je hoofd. Dan zie je er opvallend gelikt uit. Doe een lange zwarte baard voor. Misschien wat moeilijker om te kopen, maar naarmate je meer ingeburgerd raakt kan je ze vast ook huren.

Noem jezelf Aboe Joesoef. Zeg niet waar je vandaan komt, maar wel dat je hééél oud bent. Dan gaan ze je herkomst vanzelf wel uitzoeken. Ik denk dat ze ontdekken dat je uit een heel klein dorpje ergens in de buurt van Mekka komt. Je was of bent (dat blijft natuurlijk duister) een heel lieve soefi-achtige muzelman. Een Derwish, die alles over had of heeft voor de armen. En die ook gek was op kinderen! Verder strooien je hoeri’s uitbundig met dadels en Turks fruit. Ze zien er zelf ook lekker uit! Blanke slavinnen zullen ze later vast roepen, schande! Maar nu heb je nog het voordeel van de verrassing. Laat je fantasie de vrije loop. Wist je dat soefi’s ook kunnen toveren!? En overal onverwacht opduiken?

Zie ginds komt de Learjet uit Perzië weer aan.
Hij brengt ons aboe Joesoef, ik zie hem aan ’t raam
Hoe rennen de hoeries de trap op en neer
Hoe waaien de wimpels al heen en al weer

Zin in!