Afbeelding Baaierd

Vier jaar gratis stufi

Body: 

Scholen die geen eindexamens houden en universiteiten die iedereen maar laten slagen. Baaierd vraagt zich af hoe belangrijk we goed onderwijs nu echt vinden. 

Aan : MaartenP@geschiedeniskenners.uu.nl
Betreft:  Vier jaar gratis stufi 
Bijlage: Binge warning!

Ha Maarten,

Het is weer zo’n vreemde zwoele zomeravond. Prima om op een bankje nog wat rustig te babbelen. Wat na te mijmeren over de dag die op zijn einde loopt. Zeker in deze zo bevoorrechte wijk waarin iedereen een voor- en een achtertuintje heeft. In de verte hoor ik weer een lege trein rijden.
Wij zaten vroeger vaak ’s avonds buiten op een avond als deze.

Ik zag je vorige week in een Eindexamen Geschiedenis Quiz op de buis! Leuk man. En wat een enige mensen waren er.  Allemaal vrienden van Jeroen, die al de coronacoupe avant la lettre had. En die nu ook weer zo lekker nonchalant gecoiffeerd ten tonele verscheen. Zijn ex-vriendin won!
Jahaa, ze komen stuk voor stuk weer allemaal tevoorschijn onze Sellebreeties. Mooi woord hè? Gejat van Hans Teeuwen.

Arbeidsintensieve quiz, maar de hamvraag vond ik: waarom werden die examens meteen afgezegd? Bij het horen van de eerste coronamaatregelen van de regering, was het meteen van: De examens gaan niet door! Ging iedereen mee akkoord! 

In plaats van een quiz met drie (3!) eindexamenkandidaten had ik graag een beschouwing gezien over de ins en outs van de motivatie om geen examens af te nemen, en over de gevolgen daarvan.  Bijvoorbeeld in vergelijking met de situatie tijdens de Tweede Oorlog die er permanent bijgesleurd wordt als het om coronazaken gaat. Toen viel het onderwijs helemaal stil!

Men zegt: wij hebben een van de beste onderwijssystemen in de wereld!?  Wij kunnen tegen een stootje. Voor het handhaven van het eindniveau heb je geen centrale examens nodig.
Maar zijn we er hier met zijn allen inmiddels intelligenter door aan het worden? Nee hoor, het plafond is bereikt! Duh!

Gelukkig blijft de instroom van studenten, ondanks dat onze bevolking nauwelijks groeit, nog steeds stijgen. Een flink aandeel hiervan bestaat uit internationale studenten. Zij maken inmiddels al 11 procent van het totaal aantal studenten uit!

Ik heb nog nergens gelezen dat deze studenten slimmer zijn of sneller afstuderen dan de Nederlandse studenten. In ieder geval bleef het studierendement van de Nederlandse universiteiten in de afgelopen jaren hetzelfde., ondanks het groeiende aantal studenten.

Bulkonderwijs blijft aan de universiteit voorlopig onmogelijk en digitaal onderwijs gaat de universiteiten nog steeds niet goed af. De enige reden om studenten sneller af te laten studeren is ons achterlijke studiefinancieringssysteem. Vandaar die haast om ook de studenten zo snel mogelijk af te laten studeren. Terwijl dat niet meer gaat?

Laat beleidsambtenaren een systeem bedenken dat kleinschalig, modulair, interactief onderwijs mogelijk maakt. Laat iedereen zo lang studeren als hij wil zolang hij goede resultaten haalt. Gratis. Na vijf  jaar stufi moet je je eigen onderhoud gaan betalen.

Geen studieschulden meer, minder stress. Degelijker interactief onderwijs op kleine schaal minder gericht op reproductie van kennis. Relaxte docenten met meer tijd voor onderzoek. Geen zinloos gesnij in algemeen vormende academische bijvakken. Internationale studenten blijven uiteraard betalen voor kwalitatief hoog onderwijs. 

Win,win win.
Pensionering in coronatijd hè?  Extra veel tijd om na te denken.

Baaierd

Facebook Twitter Whatsapp Mail