Agendastress

Sociale activiteiten in Oxford vreten tijd.

Haar enthousiasme om vol in het studentenleven van Oxford te duiken, heeft een keerzijde. De vrienden van Sophie in Nederland moeten even wachten op wat quality time via Skype.

Ondanks mijn doemscenario’s omtrent matriculation, verliep de dag zelf gelukkig vlekkeloos en kan ik mij nu een student van de University of Oxford noemen.  Ik hoef alleen nog maar de foto aan te schaffen die met deze status gepaard gaat, en dan ben ik helemaal officieel. Er staat echter alweer een nieuw probleem voor de deur: mijn overvolle agenda.

Gedurende de oriëntatieactiviteiten voor nieuwe studenten werd mij herhaaldelijk op het hart gedrukt dat mijn time management skills een heel grote rol gaan spelen hier in Oxford. Aanvankelijk nam ik dit niet zo serieus. Immers, dezelfde boodschap werd al benadrukt tijdens mijn bachelor in Nederland, en daar had ik me prima weten te redden. Ik beschouwde mezelf als een redelijk competente tijdsplanner. Dat was voordat het leven hier echt begon en ik me realiseerde dat het sociale systeem van Oxford wat anders in elkaar steekt dan ik in Utrecht gewend was.

Net als in Nederland, wordt een deel van je tijd opgeëist door je studie. Je wordt geacht je academische zaakjes op orde te hebben, maar ook om deel te nemen aan activiteiten zoals workshops en etentjes. Daarnaast heb je de colleges (ongeveer 40), die los staan van je studie. Colleges bieden kost en inwoning, maar ook een breed scala aan activiteiten zoals feestjes, sportclubs en filmavonden. Om te kunnen studeren in Oxford moet je lid zijn van beide, maar het is niet zo dat mensen van jouw studie ook lid zijn van jouw college.

Alsof dat nog niet genoeg is, zijn er ook nog eens meer dan tweehonderd verschillende clubs en societies waar je lid van kunt worden. Dit zijn bijvoorbeeld sportclubs maar ook de meer exotische clubs zoals de Tea Appreciation Society (drinkt elke zondagmiddag thee). Ik heb mij, enthousiasteling dat ik ben, ingeschreven voor te veel van deze clubs, waardoor mijn agenda elke avond gevuld is en mijn slaaptekort zich langzaam maar gestaag blijft opbouwen.  Doordat er zo veel verschillende clubs zijn, is de kans klein dat je iemand binnen zo’n club al kent van je studie of je college. En met drie of vier verschillende verenigingen die allemaal één of meerdere avonden van je week claimen, probeer dan nog maar eens af te spreken voor een kopje koffie met iemand die niet in één van jouw clubs zit. Om nog maar niet te beginnen over lange Skype-sessies met mensen in Nederland.

Medio december begint hier de kerstvakantie en gaat deze sociale storm weer even liggen. Dan krijgt mijn agenda een welverdiende maand rust en heb ik alle skype-tijd van de wereld.