Amerikanen zijn hun eigen verkiezingssysteem zat

Verkiezingen zijn een van de grootste evenementen van het jaar. Dat is niet gek als je bedenkt hoeveel geld eraan wordt gespendeerd om de Democratische Partij of de Republikeinen te laten winnen. Elke week zie je hier op de campus wel mensen campagne voeren voor de Democratische Partij. De mensen op de campus steunen Hillary Clinton veel meer dan Donald Trump.

Trump wil je niet aan de top
Donald Trump wordt toch wel weggezet als iemand die je echt niet aan de top wilt hebben. Daarom zie je overal steunbetuigingen voor Clinton in de vorm van affiches, posters en tafels waar ze petten uitdelen. Dat is ook de reden dat Clinton naar de campus kwam om te spreken, en niet Trump. Zij kwam niet alleen, ook Bernie Sanders en andere partijprominenten kwamen om te spreken, debatten te leiden en vragen te beantwoorden.

In elke klas discussie
In het onderwijs is er in elke klas wel een discussie geweest over de voor- en nadelen over beide standpunten, waarbij “make America great again” de meeste aandacht kreeg over hoe dat dan wel gebeuren moest.

De studenten zijn bang voor een negatieve verandering. Wanneer Trump aan de macht komt en veel van zijn plannen (zoals het weren van immigranten en het bouwen van een muur tussen Mexico en de USA) door gaat zetten dan zou dat Amerika een slecht beeld bezorgen. Want dat is wat veel gezegd wordt, als Trump aan de macht komt dan kijkt de rest van de wereld in verbazing toe, nog meer dan dat ze nu al doen.

Verandert dat je beeld van de verkiezingen? Ja en nee, je weet eigenlijk al dat je met verbazing kijkt naar de Amerikaanse politiek en de mogelijkheid dat Trump gekozen kan worden, maar het is wel apart om te horen dat veel Amerikanen in New Hampshire er op dezelfde manier tegenaan kijken.

Te grote invloed van bedrijfsleven
Als ik aan mijn medestudenten vraag wat er moet veranderen aan het verkiezingssysteem, vragen ze vaak wat het Nederlandse model is. Als ik dan uitleg dat er eigenlijk geen invloed van bedrijven is (in ieder geval niet zoals in Amerika), veel meer partijen zijn en coalitievorming een belangrijk onderdeel is dan zijn ze eigenlijk altijd van mening dat ons systeem beter is. Ook omdat ze hun eigen systeem zat zijn,  onder meer vanwege de eerdergenoemde grote invloed van bedrijven in de politiek.

Bezoek Hillary Clinton voor de vips
Een mooi voorbeeld hoe Amerikanen hun eigen systeem zat zijn, zag je aan de hand aan het bezoek dat Hilary Clinton twee weken geleden bracht aan de campus van de universiteit. De meeste mensen kwamen van heinde en verre om haar te zien. Er was ook van alles geregeld om al die mensen op te vangen. Er stond een enorme wachtrij en de parkeerplaatsen waren gereserveerd.

Mensen kwamen drie uur van tevoren om in de rij te staan en Hillary te zien. Iedereen werd netjes geregistreerd en verteld dat ze op het aangekondigde tijdstip naar binnen konden. Uiteindelijk, een half uur na het geplande tijdstip, werd medegedeeld dat de zaal vol was en niemand meer naar binnen kon. Wat bleek, er was een vip rij waar mensen die (grof) betaalden gegarandeerd naar binnen mochten, en deze mensen hadden bijna alle tickets. Dit moesten medewerkers wel geweten hebben. Toen veel van de wachtenden Amerikanen dit realiseerden waren ze, zachtjes gezegd, niet al te blij.