Samenwerking met Arubaanse studenten

Bouw een persoonlijke relatie op en werk aan vertrouwensband

Aruba perikles eigen foto
Samenwerking van de studenten op de Universiteit van Aruba. Foto gemaakt door de studenten

Zes weken lang hebben wij met 28 studenten Bestuurs- & Organisatiewetenschap onderzoek gedaan op Aruba. Het gaat hier om de zevende editie van het Research Project: een internationaal en sociaal-maatschappelijk georiënteerd onderzoeksproject dat eens in de twee jaar wordt georganiseerd vanuit het Departement Bestuurs- en Organisatiewetenschap (USBO) in samenwerking met studievereniging Perikles.

Waar het Research Project eerder, met uitzondering van Suriname, onderzoeksteams kende met enkel UU-studenten, is er dit keer voor gekozen om de samenwerking aan te gaan met studenten en docenten van de Universiteit van Aruba.

Succesvolle publieke programma’s
Het thema was dit jaar successful governance. Negen research teams, met daarin zowel studenten van de Universiteit Utrecht als van de Universiteit van Aruba, deden onderzoek naar praktijken van succesvolle publieke programma’s, projecten, organisaties en dienstverleningsregelingen die bijdragen aan publieke waarde creatie in Aruba. Deze publieke cases beslaan onder andere onderzoek naar verzekeringen, organisaties ter bescherming van het Arubaanse landschap, het ziekenhuis en zo meer. Het Research Project wordt geleid door een commissie van acht Bestuurs- en Organisatiewetenschap studenten in samenspraak met twee begeleidende docenten vanuit de studie.

Na het volgen van een reeks onderwijsbijeenkomsten en met een onderzoeksvoorstel op zak, reisden de studenten na anderhalf jaar voorbereiding op 7 november 2022 af naar Aruba. Online vergaderen werd verleden tijd, en de fysieke samenwerking kon gaan beginnen. Echter, hoe ziet studeren in Aruba en samenwerken met Arubaanse studenten eruit?

Arubareis perikles

Openhartige sfeer
Als je de Universiteit van Aruba binnenloopt sta je gelijk vol van verbazing. De zomerse kleuren van de gebouwen, de prachtige binnentuinen om in te kunnen studeren, maar vooral de openhartige sfeer tussen studenten en docenten geven je een welkom gevoel. Het is een kleine community, waardoor de lijntjes tussen student en docent kort zijn. De studenten wandelen rond alsof ze zich bevinden in hun tweede thuis.

In de wandelgangen hoor je veel verschillende talen; Papiaments, Engels, Nederlands of een combinatie daarvan. Iedereen spreekt de taal waarin diegene zich comfortabel voelt, maar tegelijkertijd is iedereen uiterst respectvol en probeert zich in de taal van de ander te verplaatsen.

Uit de ervaringen van de Utrechtse studenten blijkt dat de samenwerking met Arubaanse studenten hen veel nieuwe inzichten heeft opgeleverd. Een aantal geleerde lessen delen we graag:

Eerste les: Bouw een persoonlijke relatie op en werk aan de vertrouwensband
Door de kleine community, met klassen van ongeveer negen studenten, kennen de UA-studenten elkaar onderling goed en zijn ze op elkaar ingespeeld. Probeer als UU-student te kijken welke plaats jij daarin kunt innemen en verdiep je in de studenten door bijvoorbeeld informele activiteiten te ondernemen.

Tweede les: Zoek samen naar een werkwijze die werkt voor iedereen
Waar Utrechtse studenten over het algemeen heel strikt op hun tijd en afspraken zijn, zijn studenten op Aruba meer flexibiliteit gewend. Vandaar een van onze grootste lessen: wees geduldig! De UA-studenten zijn erg vrijgevig en zullen veel moeite investeren om anderen te helpen, maar respecteer het als dit niet op het tempo gebeurt dat jij voor ogen hebt. Geef tegelijkertijd ook je grenzen aan en vindt samen een middenweg. Pas daarmee wel op met de Nederlandse directheid, niet iedereen zal daaraan gewend zijn en het kan wellicht afschrikken.

Derde les: stap in het avontuur met een open houding
Ondanks dat Aruba en haar universiteit het een en ander weg heeft van Nederland, is de culturele context echt anders. Als je open staat om te ontdekken en leren, gaan er deuren voor je open.

Wij koesteren deze lessen en keren graag nog eens terug naar Aruba.