Britse studenten kunnen zonder

Studentenmaaltijden hebben geen heel hoog aanzien in Nederland. Niet geheel onterecht: pasta pesto en Chicken Tonight kunnen moeilijk culinair genoemd worden. Maar vergeleken met wat de gemiddelde Britse student hier dagelijks naar binnen werkt, kunnen we best trots zijn op de kookkunsten van Nederlandse studenten.

Voor de Engelsen is koken iets voor speciale gelegenheden: elke dag in de keuken staan, is zonde van de tijd. Waarom tijd verdoen aan groenten snijden en vuile vaat creëren als je een oven en magnetron hebt? Pizza’s, kant-en-klaar maaltijden en tupperwarebakjes gevuld met restjes van thuis: ik heb mijn drie Engelse huisgenoten de afgelopen twee maanden nauwelijks iets anders zien eten.

Dit tot verbazing van mij en mijn twee andere internationale huisgenoten, een Taiwanese en een Roemeense, die wel vaak koken. Het klinkt moederlijk, maar hoe krijgen die Engelsen hun groenten binnen? Ze zijn allemaal al ziek geweest, volgens henzelf door fresher’s flu, maar hun dieet van goedkope magnetronlasagne, supermarktsandwiches en Pizza Hawaïs zal ongetwijfeld niet mee hebben geholpen.

Een mogelijke oorzaak zie ik in het hoge pampergehalte van Britse universiteiten. Het is standaard dat studenten die in halls wonen, drie keer per dag een maaltijd krijgen. Hoe leren ze dan koken? Om nog maar niet te spreken over de schoonmaakservice: die is beschikbaar in een aantal kamers. Elke week komt er een schoonmaker langs om je kamer te stofzuigen. Zelfstandig worden doe je maar na je studietijd. Het gaat er wat dat betreft een stuk schoolser aan toe dan in Nederland.

Luie studenten dus. Totdat iemand het idee van een dinner party oppert. Engelsen zijn dol op formele aangelegenheden. Elke mogelijkheid om fancy te doen wordt aangegrepen. Bij een dinner party komen grootmoeders recepten uit de kast, staan de Britse studenten uren in de keuken en blijken ze toch wel behoorlijk te kunnen koken. Dat hun culinaire smaak nog niet helemaal ontwikkeld is, blijkt echter wel als huisgenoot James iedereen weet te overtuigen met een cheesecake, volgens authentiek recept van zijn oma. Ik zit in het complot: de taart komt gewoon uit de supermarkt. Iedereen trapt erin.