De Uterechters zijn d’r aon gewend, aon studenten

Foto: Ivar Pel

(Om 't te verstaon, lees dit hardop)

In de jaoren zestig war d'r 'n student mè de naom Jaap Fischer en hij heef dan 'n hitsjie op de radio mè 't liedsjie De Bal. Jaap zink hier 't mooiste Uterechs da d'r te vinden is: 'Ja, Lowietsjie het ze knietsjie in 't verband, en al zie je da bedeen, daorom hindert 't gin een, wan Lowietsjie schiet fetastisch mè ze andre been...' Koekel De Bal op JoeTuub en luistert.

Jaop het de Vollekstaol van Uterech goe gehoord, misschien zat ie op kaomers erreges in een van de volleksbuurten en hoorde ie van ze hospita wa kankerend plat Uterechs is. De vollekstaol is d'r nog steeds maor sterref 'n bietsjie uit. Studenten van buiten komme d'r aonmerrekelijk minder mee in aonraoking wan wie steun d'r nog op 'n hospita? Vandaog de dag kopen ouwelui van studenten hele huizen en komp d'r gin hospita meer aon de pas. Het enigste wa de Uterechters daorvan merreke is de hele staopels fietsen die voor zo'n studentenhuis staon.

De Uterechters zijn d'r aon gewend, aon studenten. En da ze hier ook blijven woanen wan we zijn nu eenmaol 'n leuk stadsjie. Twee van die goazerds: schrijvert Ronald Giphart en advekaat Bernard Tomlow.

Ook kijken we d'r nie van op as de koorballen as sjiekeneurs door de stad gaon in hun livrei en de koormessies in hun galajurrekkies. Zellefs nie as ze kotsend in de goot ligge, dan stappen we over ze hin wan ons credo is: daor blijve we van buite.

Wa belangrijk is voor de jochies en messies die hier studere, is da ze weten da 't De Neude is en nie Het Neude en da ze de stadsliedsjies lere kenne: As 'k boven op de Dom kom (van Rijk de Gooijer) en Uterech me stadsjie (Herreman Berkien). Zellefs de burregemeester ken ze uit ze hoof en staot voorop as 't gezongen wor. Keje da zingen mag ie ook naor Gallegewaord om onze club aon te moedigen.

Blijf over: is 't Uterechter of Uterechtenaor? Zoek da zellef uit en kies wa d'r bij je pas!

Dit blog staat ook in het magazine StudentenEnStad dat DUB in september 2019 publiceerde. Met dat magazine viert DUB vijftig jaar onafhankelijke universiteitsjournalistiek in Utrecht. Het thema is de verhouding tussen de Utrechtse studenten, de stad Utrecht en de Utrechters. Klik hier voor alle verhalen uit het magazine en enkele extra verhalen.