Debatteren over Nederland onder de tropische zon

"Jij houdt van debatteren en van zon, toch? Dan is dit echt iets voor jou!" Met deze aanlokkelijke tekst wekte een vriendinnetje een half jaar geleden mijn interesse voor het Koninkrijks Jeugd Parlement, oftewel het KJP. Over een paar dagen is het zover: op 18 mei vertrekken we richting Sint Maarten. Hier gaan we een week lang met vijftig jongeren tussen de 16 en 23 jaar oplossingen bedenken voor problemen binnen het koninkrijk; jongeren allemaal onderdeel zijn van het Koninkrijk der Nederlanden maar veelal uit andere landen dan Nederland komen.

Het is best gek dat ik zo weinig weet van de Nederlander uit de Caraïben
Toen ik op University College Utrecht een huisgenootje uit Curaçao kreeg,  verbaasde ik me erover hoe weinig ik wist van de geschiedenis en de cultuur van ‘dat andere deel’ van het koninkrijk. Op zowel de basis- als de middelbare school is er nauwelijks aandacht besteed aan de overzeese gebieden, laat staan aan de politieke processen en economische ontwikkelingen. Waarom is er niet veel meer aandacht voor het koninkrijk waarin we leven en voor de mensen die daar, met ons, deel van uitmaken?

Het is best gek; we delen niet alleen een verleden, maar ook duidelijk een heden, zoals blijkt uit mijn ontmoeting op UCU. En mijn vroegere huisgenoot is niet de enige: er komen elk jaar honderden Caraìbische Nederlanders hier naartoe alleen al om te studeren.

Toch leeft in Nederland vaak nog een stereotype beeld van de Caraïben. Zo wordt het in de ogen van vele Nederlanders  vooral als een vakantieparadijs gezien, geschikt voor corrupte praktijken en als plaats waar niet hard wordt gewerkt. Andersom worden Nederlanders gezien als individualisten die meer aandacht hebben voor de tijd op hun horloge dan voor mensen om hen heen. Door mensen vanuit de verschillende delen van het koninkrijk samen te brengen, ontstaat een genuanceerder beeld. Toen de kans zich voor deed om een andere kant van het koninkrijk van dichtbij te zien, inclusief reis naar het exotische deel ervan, was ik gelijk overtuigd. En gelukkig werd ik geselecteerd.

Met het jeugdparlement naar Sint Maarten
De reis met het Koninkrijks Jeugd Parlement hoort bij de evenementen om te vieren dat het koninkrijk 200 jaar bestaat. Om deze gelegenheid ook in het Caraïbisch deel van het koninkrijk onder de aandacht te brengen, wordt van 19-25 mei het KJP gehouden op Sint Maarten. De vier teams uit Curaçao, Aruba, Sint Maarten en Nederland en het vijfde team met jongeren van Bonaire, Sint Eustatius en Saba (de BES eilanden) bestaan elk uit 10 deelnemers. Zo krijgen jongeren uit alle delen van het koninkrijk de kans hun mening te geven over zaken die volgens hen belangrijk zijn.

Tijdens de sessies staan er verschillende onderwerpen op de debatagenda. Zo buigen we ons over de vraag of Nederlands niet door iedereen in het koninkrijk gesproken moet worden en of de eilanden niet meer te winnen hebben bij goede banden met de VS in plaats van met Nederland.

Eten met Erben Wennemars en Albert Verlinde
Naar aanloop van de bijzondere reis, is er al ruimschoots aandacht besteed aan het debatteren. Alle deelnemers kwamen samen voor een training van het Nationaal Debat Instituut, dat ook de sessies op Sint Maarten zal verzorgen.

Daarnaast was er een lunch in de Tweede Kamer, waarbij ook leden van het Nationaal Comité 200 jaar koninkrijk aanwezig waren. Naast de vertegenwoordigers vanuit de overheid, nemen ook bekenden Nederlanders als Erben Wennemars en Albert Verlinde deel aan dit Comité.

Tijdens de debatten zullen ook andere hoogwaardigheidsbekleders aanwezig zijn zoals prinses Beatrix. Het belooft dus een bijzondere week te worden!

Benieuwd naar alle deelnemers? Kijk hier naar hun filmpjes.
Ook in de war over het koninkrijk? Hier een duidelijk filmpje dat de situatie in 4 minuten uitlegt.