Eindelijk een sociale app

Echter dan Insta

Femke de Wit
Femke de Wit. Foto: Mila Bertens

Het is maandagmiddag. Ik lig op de bank te Netflixen, wanneer ik een melding op mijn telefoon krijg. Met de voor- en de achtercamera van mijn telefoon maak ik tegelijkertijd een selfie en een foto van mijn uitgestrekte benen, en ik druk op send. Al sinds maart 2022 is het delen van beelden van doodgewone, huiselijke tafereeltjes een dagelijkse routine voor me. Inmiddels doen miljoenen anderen met mij mee.

Waarom? Wij gebruiken BeReal. Deze app stuurt een melding op een willekeurig tijdstip, waarna je twee minuten hebt om een foto te maken van jezelf en je omgeving. Deze deel je met je volgers. De naam zegt het al: dit is echt. Er is ook geen mogelijkheid om foto’s te bewerken. Geen last van gephotoshopte lichamen, perfecte achtergronden en gefacetunede gezichten, dus. Likes, reacties of volgers zijn niet relevant, waardoor je niet streeft naar instagrammable plaatjes. De zon schijnt niet altijd, tijdens het sporten zie je er bezweet uit en iedereen ligt wel eens op de bank te niksen. Dit is sociale media op zijn meest realistisch, en sociaal.

Is de foto te mooi om waar te zijn? Dan is het waarschijnlijk geen one-taker. Van de posts van anderen kun je ook gewoon zien hoe vaak foto’s opnieuw genomen zijn voordat ze zijn geplaatst. Is iemand drie uur te laat met het posten van een BeReal? Grote kans dat deze persoon heeft gewacht op een social-mediawaardig moment. Not so real.

Ook al is de app nu vooral nog een hype, wat mij betreft is BeReal een blijvertje. De foto’s bezorgen me niet een verlangen naar het ‘perfecte’ leven en ook geen schuldgevoel wanneer ik op de bank lig. Omdat je vrienden maar een keer per dag één foto delen, blijf je ook niet onbeperkt scrollen.

Natuurlijk zorgt zo’n app ook voor druk om te posten. Je kunt foto’s van anderen pas zien wanneer je zelf een BeReal hebt geüpload. Maar deze app voldoet voor mij aan de essentie van sociale media: het delen van jouw leven met een kleine kring mensen. Met foto’s die niet gaan over perfectie, maar over nieuwsgierigheid naar elkaar.

Banner DUB Magazine 2022 cover

Nieuw DUB-magazine nu te lezen!

In het magazine ‘Vallen en Opstaan’ lees je waarom het mentale welzijn van veel studenten onder druk staat. Ze worstelen met de hoge verwachtingen die ze van zichzelf hebben en die anderen van hen hebben. En er is keuzestress; zelfs als het gaat om met wie ze het bed willen delen.

Vier UU-studenten vormden de redactie van het magazine en schreven de meeste verhalen. Kijk hoe je scoort op de perfectiemeter. Leer van andere studenten hoe ze hindernissen overwonnen. Bedenk wat jij vindt van de mogelijke oplossingen waar experts mee komen. Gniffel over onze bekende fotostrip 3Hoog.

Het magazine wordt vanaf 19 oktober verspreid over de hele universiteit. Maar de artikelen zijn ook online te lezen. Klik hier.