Eigenlijk gaat het best goed hier

De Nieuwe Universiteit maakt veel los. Er is ook veel over geschreven. Jesse van der Plas zoekt daarom een ander onderwerp. Badend in de eerste zonnestralen, merkt hij dat hij eigenlijk heel tevreden is.

Elke keer als ik een column moet schrijven, krijg ik een lumineus idee in de weken voorafgaand aan de deadline. Het kost me dan ook niet veel moeite om een column te schrijven. Nu wel. Althans, toen de bezetting in Amsterdam in het nieuws kwam met de bijbehorende assessor-in-het-cvb-discussie, leek me dat een erg goed onderwerp om mijn mening over te ventileren. Nu ben ik daar vorige week al over geïnterviewd en gaan veel DUB-columns ongeveer hierover. Oké, op zoek naar een nieuw onderwerp.

Nieuwe masters. Bij FSW werken ze keihard om 1 september de nieuwe programma's te starten en het gaat nog lukken ook. Ook de besluitvorming van studenten laat niet te wensen over, dus procesmatig kan ik ook weinig opmerken.

Dan het studentenleven. Ik kan zo drie boeken schrijven over de prachtige wijk Buiten-Wittevrouwen waar ik woonachtig ben, met mijn buufjes de Ufjes er natuurlijk bij, maar of iedereen nou wil weten wat er daar elk weekend gebeurt... Dus door.

Ik reis elke dag met de trein, van en naar mijn stage in Amsterdam-Zuid. Op het spoor gaat er natuurlijk ontzettend veel mis, maar om dáár nou over te gaan uitweiden, is ook ontzettend 2007.

En ja, het is druk. We moeten studeren, werken, een bestuurtje hier, een vereniging daar, familie, vrienden, sporten, wijn drinken, en dat in een zeer beperkte tijdspanne. Maar we dolen in ieder geval niet over straat.

Natuurlijk, laten we onze torenhoge studieschulden niet vergeten die we, dankzij onze-lieve-Jetje straks allemaal hebben. Maar, het blijft toch echt de leukste tijd van je leven, en we krijgen volgens een groot aantal politieke partijen meer banen…

Hierover nadenkend, merk ik dat het best goed gaat bij ons. Iedereen wordt weer blijer, natuurlijk door de zonnestralen, maar ook de discussie van de Nieuwe Universiteit leeft volop en wordt ook overgenomen door de besturen (zowel centraal als decentraal, voorzover ik kan inschatten).

Er wordt weer naar nieuw medezeggenschapsbloed gezocht, een aantal frisse blikken staan te trappelen voor volgend jaar (meld je aan als het nog kan en stem bij de verkiezingen) en we zijn ook nog uit de crisis. Genoeg reden even niet te zeuren, te genieten en te vieren dat we het goed hebben!