Er is altijd nog Skype...

Nieuwe vrienden maken op surfkamp

LAS-studente Rhea studeert een tijdje in Sydney, nou ja studeren…. In haar tweede blog voor DUB komt het woord niet eens voor. Wat doet ze daar dan?

De halve wereld overvliegen om een semester in het buitenland te studeren is ontzettend leuk om onwijs veel verschillende redenen, maar brengt ook zorgen met zich mee. Eén van de dingen waar ik me zorgen om maakte voordat ik vertrok, was mijn sociale leven. Al je vrienden en familie achterlaten is niet makkelijk, en toen ik op het punt stond afscheid te nemen van mijn ouders, zusje en twee vrienden die me uit kwamen zwaaien op Schiphol, heb ik wel even een traantje gelaten. Ineens sta je er ontzettend alleen voor. Heel spannend!

Gelukkig ben ik er nu, na anderhalve maand in Sydney, achter dat bijna al mijn zorgen voor niets geweest zijn. De week voordat colleges begonnen werd er door mijn universiteit ontzettend veel georganiseerd voor exchange studenten, zodat je elkaar snel leert kennen. Binnen no time had ik 20, 30, 40 extra Facebookvrienden en een hele hoop mensen om leuke dingen mee te doen. Want dat is iets dat alle exchange studenten met elkaar gemeen hebben; iedereen komt hier in zijn eentje aan, met de intentie om veel leuke dingen te doen en een goeie tijd te hebben. Exchange studenten zijn open, goed gehumeurd (meestal) en erg bereid om leuke plannen te verzinnen.

En hoewel nieuwe vrienden natuurlijk niet hetzelfde zijn als die vertrouwde mensen van thuis, zijn mijn nieuwe vrienden toch verdomd leuk. We zijn op surfkamp geweest, hebben een toga-party gehad en ik heb ze zelfs al zo ver weten te krijgen om te komen eten – net zoals ik thuis met mijn vrienden doe. Aanstaand weekend ga ik met 3 of 4 mensen een boot huren en lekker zeilen in de Sydney Harbour en daarna feesten in het stadscentrum. En over iets minder dan een maand ga ik met een vriendinnetje uit Oostenrijk road trippen naar Byron Bay, Nimbin, Gold Coast en Brisbane!

En als ik dan af en toe toch ineens zorgen heb die in het Nederlands of met mijn moeder of met vrienden van thuis besproken moeten worden, dan is er altijd nog Skype.