Geef ons Omega terug

Het stopzetten van het zoeksysteem Omega is voor studenten en docenten Geesteswetenschappen frustrerend. Syme van der Lelij pleit voor een herinvoering van het systeem.

Oproep van de docent. Of we alsjeblieft in de cursusevaluatie het verdwijnen van Omega aan kunnen kaarten. Het zoeksysteem voor wetenschappelijke publicaties is sinds afgelopen september verdwenen van de universiteitswebsite. Na bijna een half jaar zonder Omega kan de balans worden opgemaakt: de alternatieven voldoen niet en Omega wordt gemist.

Via Omega konden studenten en medewerkers verschillende wetenschappelijke databases tegelijkertijd doorzoeken. In het gefragmenteerde wereldje van deze databases erg handig. Volgens de bibliotheek was Omega verouderd en bestaan er prima alternatieven. Alleen een probleempje: zo goed zijn die alternatieven niet. Waar bij Omega elk gevonden artikel ook daadwerkelijk leesbaar was, is dit bij een belangrijk alternatief binnen het departement Engels, de “MLA International Bibliography”, niet het geval. De zoekmachine vindt genoeg artikelen, echter volgt dikwijls op het aanklikken de volgende melding: “Sorry, No Full Text available at Utrecht University Library.” Ik hoef hopelijk niet uit te leggen hoe frustrerend dit is. Helemaal als het meerdere keren achter elkaar gebeurt. Het is toch zonde als er meer tijd gaat zitten in bronnen vinden dan in inhoudelijk werk.

Onder de docenten en studenten heerst vooral onbegrip. Waarom een goed werkend systeem opheffen? Hoe kan je je academische taken verrichten als bronnen onbereikbaar zijn? Een slechte zaak. Docenten zitten met hun handen in het haar bij het voorschrijven van secundaire literatuur voor een cursus. Teksten die vroeger makkelijk vindbaar waren via Omega, zijn nu in geen enkele database te vinden. In plaats van meer artikelen beschikbaar te maken, doet de universiteit het tegenovergestelde.

De bibliotheek had twee argumenten om met Omega te stoppen. Een: het was verouderd. Wat er precies verouderd aan was, weet ik niet, maar waarom kon het niet vernieuwd worden? Twee: het werd te weinig gebruikt. Ook bij deze reden heb ik mijn twijfels. Baat het niet, dan schaadt het niet, en binnen het departement Engels, en ik vermoed binnen heel Geesteswetenschappen, werd Omega veel gebruikt.

De eerstejaars kregen standaard een college “zoeken met Omega”. Overigens blijkt uit zelfgepubliceerde cijfers dat, alhoewel het de laatste jaren wat aan publiciteit inleverde, Omega nog steeds veel gebruikt werd. Oftewel, het argument dat het niet populair genoeg was snijdt weinig hout.

De universiteit zou er goed aan doen Omega te herinvoeren. Het zou het zoeken naar publicaties verbreden en vereenvoudigen. Lang moeten zoeken naar bronnen is zonde van de tijd, helemaal als er systemen bestaan die dat overbodig maken. Er is vraag naar, een verouderd systeem is te moderniseren en, niet de minste reden: de cursusevaluaties gaan dan ook echt weer over de cursus.