Help! Wat moet ik aan?

Oud-UCU’er Sophie start bijna met haar master in Oxford. Maar voor haar officiële entree in deze academische wereld moet ze wel het voorgeschreven outfit dragen. Maar help!, waar moet dat aan voldoen?

In de laatste paar weken voor mijn vertrek kreeg ik veel vragen over mijn vertrek naar Oxford. Was ik niet zenuwachtig of is alles wat je regelen moeten niet veel gedoe? De zenuwen nemen toe naarmate mijn vertrekdag dichterbij komt, maar over dat regelen heb ik eigenlijk nooit wakker gelegen.

Het fijne aan Oxford is namelijk dat alles voor je klaar staat zodra je bent aangenomen. Je hoeft alleen nog maar een aantal formulieren op de post te doen of te versturen via e-mail en je collegekaart ligt klaar en een woning is geregeld. De enige voorbereiding die me daadwerkelijk tijd en moeite heeft gekost, is de aanschaf van een passende outfit voor officiële evenementen.

In Oxford is het namelijk verplícht om bij officiële universitaire evenementen in je sub fusc outfit te verschijnen. Het woord ‘sub fusc’ komt uit het Latijn en betekent iets in de trant van ‘redelijk donker(bruin)’. In het hedendaags Engels wordt het gebruikt om de academische kleding te beschrijven die in Oxford wordt gedragen tijdens universitaire gebeurtenissen.

Nu zou je denken dat alle donkere kleding hieraan zou voldoen, zolang het nette kleding is natuurlijk. Niets is minder waar. Ik heb een lijst met eigenschappen gekregen waaraan een sub fusc outfit moet voldoen, en die regels worden erg streng nageleefd. Zo moet je bijvoorbeeld zwarte schoenen dragen. Deze schoenen moeten ab-so-luut zwart zijn, als er een gekleurd detail op zit dan zijn ze ongeschikt en kan je toegang tot het evenement worden geweigerd. Dit kan weer ingrijpende gevolgen hebben, aangezien je inschrijving bij de universiteit (matriculation) en je examens onder sub fusc  gebeurtenissen vallen.

Met deze schrikbeelden in het achterhoofd ben ik op zoek gegaan naar de sub fusc kledingstukken die nog ontbraken in mijn kledingkast: een wit overhemd en een zwarte broek of rok. Het aanschaffen van deze dingen kostte zo veel tijd, omdat ik bij elk klein detail ging twijfelen of dit wel door de sub fusc-beugel kon. Hoe lang moest bijvoorbeeld die broek zijn? En mag er iets van borduurwerk op zo’n overhemd zitten, of moet het echt zo saai wit als maar mogelijk zijn? Na enig heen-en-weer gemail met de mensen in Oxford heb ik dan uiteindelijk een wit overhemd en een zwarte rok aangeschaft. Ik hoop dat ze netjes genoeg zijn.

Op 16 oktober is de vuurdoop, dan vindt namelijk matriculation  (Latijn:  “inschrijven”) plaats. Ik ben nu al zenuwachtig.