Het accent aigumoment

Vaak twijfelt ze eindeloos, maar uiteindelijk komt bij Eveline Verburg hét accent aigumoment. Dé perfecte keuze. Soms blijft dat moment uit. Zoals bij de keuze voor de master.

Mijn vader zegt het geregeld: die dochter van mij? Die kan nooit kiezen. En zoals je kunt verwachten van een man die mij al kent vanaf de tijd dat hij mijn luiers nog moest verschonen, heeft hij gelijk: Ik. Kan. Niet. Kiezen.

De enige oplossing die ik heb, is wachten op het ‘accent aigumoment’. Mijn gouden regel voor het kiezen van Belangrijke Zaken. Op die manier heb ik besloten naar welke middelbare school ik ging, welke bachelorstudie ik ging doen en kies ik ieder jaar welke galajurk ik koop. Ik kijk, speur, pas, wik en weeg net zo lang tot ik dé middelbare school heb gevonden, dé perfecte bachelorstudie en dé ultieme galajurk. Ik wacht tot er een denkwolkje boven mijn hoofd verschijnt waarin staat: “ja! Dit is hét!” (of dé, zolang er maar een accent aigu op het lidwoord staat).

Vriendjelief (je weet wel, hét vriendje) ging eens een dagje uit organiseren voor ons tweeën en heeft toen heel lief een schema gemaakt met allerlei opties voor die dag. Ik mocht zelf mix-and-matchen, tot ik de perfecte invulling had voor die dag: hét lekkerste koffietentje, dé leukste activiteit en ‘s avonds hét schattigste restaurantje. En omdat hij de bui al zag hangen, had hij een dobbelsteen meegenomen en alle opties een cijfer van één tot en met zes gegeven. Als ik zoals zo vaak weer eens niet kon kiezen waar we heen gingen, mocht ik dobbelen.

Helaas kan dat niet met alles. Soms blijft de accent aigu uit, hoe hard ik ook probeer te kiezen. Op dit moment is mijn bachelor bijna klaar en moet ik kiezen welke master ik wil gaan doen. En hoe duidelijk de accent aigu was bij mijn bachelor, zo onduidelijk is het nu. Ik ben hard op zoek naar dé master, maar ik kom er niet uit. Er is zoveel wat me leuk lijkt, maar niks is hét. Helaas wacht de universiteit niet tot Eveline Verburg eindelijk eens een keuze heeft gemaakt en zal ik toch echt binnen afzienbare tijd moeten beslissen. In gedachte zie ik vriendjelief al staan: dobbelen dan maar?