Het is oké om bij je ouders te wonen

“Vroeg hij of dat je droom is?” proest mijn vriendin uit terwijl we in de UB koffiepauze nemen. Ik vertelde haar over mijn zoveelste mislukte date. Gelukkig komen daar altijd sappige verhalen uit, waarmee ik mijn vriendinnen vermaak. “Uh, nee, het is niet bepaald mijn droom om in een goor studentenhuis te wonen met 15 huisgenoten, meneer en mevrouw Kakkerlak niet meegerekend,” vulde ze in voordat ik ongeveer hetzelfde antwoord kon geven.

Sneller volwassen
Sommigen dromen ervan om dokter te worden, de wereld af te reizen, naar de maan te gaan of de liefde van hun leven te ontmoeten, maar toen mijn date hoorde dat ik nog bij mijn ouders woonde, moest hij ervan uitgaan dat het vast en zeker mijn grootste droom is om daar zo snel mogelijk weg te gaan. “Maar ben je niet zoekende dan?” vroeg hij verbaasd. Ik legde netjes uit dat ik 25 minuten van De Uithof woonde en dat ik het daarom niet nodig vond.

Ik zag dat hij dat een slappe reden vond én een afknapper. Fiscaal verantwoord zijn is niet zo sexy in je studententijd. Ik voegde daaraan toe dat ik het goed kon vinden met mijn ouders en dat het me niet geweldig leek om met andere huisgenoten rekening te houden. Daarmee had ik de situatie niet gered. Hij begreep er nu helemaal niks van. “Oké, maar als je op jezelf woont, word je wel sneller volwassen.” Ik wilde vragen of dat voor hem inhield zijn vaat een week op zijn bureau te laten staan en shirtloos door het huis rond te lopen. Die discussie wilde ik niet meer voeren dus stemde ik met hem in. Ik wilde niet nog een drankje doen.

Hypotheek
Ik heb vaker studenten gesproken die me het gevoel gaven dat ik minder was door mijn woonsituatie. Ik zou ze willen vragen of ze enig idee hebben hoe de huidige woonmarkt eruit ziet en of hoe ze denken later nog überhaupt een hypotheek te kunnen krijgen met die torenhoge studieschuld van hen. Maar ik wil geen dromen kapot maken. Het is ook geen kwestie van goed of fout.

Wat is jouw opinie over iemand die bij zijn of haar ouders woont? En wat vind je van iemand die in een groot studentenhuis woont? Hoe bizar zijn die vragen eigenlijk als je er goed over nadenkt. “Waarom denk je dat je daar een mening over moet hebben?” is een betere vraag. Leef en laat leven, ja, ook meneer en mevrouw Kakkerlak. Of laat ze verhuizen.