Het onderzoek in of toch liever iets met kinderen?

Spreek een willekeurige student Pedagogische Wetenschappen aan en vraag wat zijn of – meer waarschijnlijk – haar plannen zijn voor na de studie. De kans is groot dat je het volgende antwoord krijgt: “Iets met kinderen”.

Veel studenten aan de faculteit Sociale Wetenschappen worden niet direct enthousiast van een carrière in het onderzoek, maar willen liever de wereld verbeteren door het helpen van mensen in de praktijk. Van SPSS, onderzoeksresultaten en statistiek raak ik als sociaal wetenschapper zelfs een beetje in paniek.

Het is dan ook begrijpelijk dat veel FSW-studenten niet op de hoogte zijn van het grote scala aan interessant onderzoek van onze faculteit. Om meer inzicht te geven in wat er allemaal speelt op dit gebied, wordt sinds vorig jaar door studenten de Onderzoeksparade georganiseerd. Maandag 20 maart 2017 was de tweede editie met als thema maatschappelijke relevantie. Het programma, bestaande uit een plenaire presentatie en verschillende workshops, poogde studenten te inspireren om eens op een andere manier na te denken over de invulling van hun verdere loopbaan.

En ik – zo’n student Pedagogische Wetenschappen die later absoluut met mensen wil werken – raakte inderdaad geïnspireerd. Want ook als onderzoeker ben je heel praktisch bezig en kom je genoeg andere mensen tegen; je hóéft helemaal niet de hele dag wetenschappelijke artikelen te lezen en statistische toetsen uit te voeren.

Bodine Romijn, PhD-studente die een van de workshops verzorgde, vertelde over de organisatie en idealen achter het onderzoek waar zij bij betrokken is. Haar project heeft als doel bij te dragen aan praktijkvorming en beleid om ongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan; een hoge dosis wereld-verbeteren-en-mensen-helpen dus! Ook hielp ze wat vooroordelen over onderzoek de wereld uit -  je zit als onderzoeker niet de hele dag alleen maar achter je computer. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ze vooroordelen noemde waarvan ik me met het schaamrood op mijn kaken realiseerde dat ik ze ook had.

De key-note speaker, Colette Bos van de Nationale Wetenschapsagenda, liet zien dat onderzoek leeft onder een hele hoop mensen – ook mensen die er in het dagelijks leven wellicht niet veel mee bezig zijn. Een oproep aan heel Nederland om een thema in te sturen waar de wetenschap haar tanden in kon zetten, leverde een opbrengst van maar liefst 12.000 vragen op. Een groot deel van die vragen is uiteindelijk ondergebracht in de categorie Individu en samenleving. Er zijn dus niet alleen interessante onderzoeken in het sociaal-wetenschappelijke veld, maar ook meer dan genoeg interessante vraagstukken!

De Onderzoeksparade van de FSW zette me aan het denken. Het heroverwegen van de invulling van mijn verdere loopbaan – er op zijn minst opnieuw over nadenken – is waarschijnlijk zo’n slecht idee nog niet. Het één sluit het ander niet uit: wetenschap bedrijven betekent niet dat je geen mensen kunt helpen of enkel bezig bent met literatuur en statistiek. Ik denk dat FSW-studenten zich met een bredere blik zouden moeten oriënteren op wat er allemaal mogelijk is binnen de sociale wetenschappen.

Is onderzoek dan tóch iets voor mij? Ik weet het nog niet; misschien wordt het wel lekker gewoon “iets met kinderen”.