Hoe overleef ik... de UB-etiquette?

Foto: DUB

Een dagje in de Universiteitsbibliotheek (ook wel: UB) is niet voor zwakke zielen weggelegd. Het avontuur begint al de avond van tevoren. Wie zijn wekker niet zet en ergens tegen het middaguur een plekje poogt te vinden, kan beter thuis blijven. Zeker in tentamentijd, staat er voor openingstijd al een rij. Dat is natuurlijk verre van normaal, maar we moeten het ermee doen. Er schijnen figuren rond te lopen die na 11 uur wel een studieplekje hebben gevonden in de UB, maar die heb ik nog nooit ontmoet. Zorg er daarom gewoon voor dat je voor het krieken van de dag in de bibliotheek bent, en je vervolgens conformeert aan een dag vol andere (ong)geschreven regels.

Non-verbale disciplinering
De grootste irritatie van elke UB-ganger is geluidsoverlast. Iedereen in de bibliotheek heeft, in meer of mindere mate, last van misofonie (haat tegen geluid die het functioneren beperkt). Maar één van mijn eerste UB-sessies had ik worteltjes meegenomen, en dat heb ik geweten. In een doodse stilte word je je opeens heel bewust van het gekraak van 300 gram vers geschrapte peentjes van de Plus. En met mij ook de rest van de ruimte. Ik heb nog nooit zoveel dodelijke blikken gekregen.

Non-verbale disciplinering is iets waar ik me zelf ook schuldig aan maak in de Universiteitsbibliotheek. Ik vind weinig dingen zo irritant als een groepje fluisterende studenten. Houd je theekransje gewoon in de kantine, en niet tegenover mij, terwijl ik schuldbewust op web-WhatsApp mijn studie ontwijk.

Gebruik je studieplek
Wat over het algemeen ook niet wordt gewaardeerd is het bezethouden van een studieplek met iets anders dan jouw studerende zelf. Toch is het een wijdverspreide praktijk. Je zult je verbazen hoeveel mensen ’s ochtends in alle vroegte de UB in rennen, hun boeken op een fantastische studieplek dumpen en vervolgens rustig met wat vriendinnen gaan zitten brunchen op een hippe plek. Nu snap ik dat je niet kunt studeren op een lege maag. En het is ook super lief als jij als vroege UB-ganger een paar studieplekken bezethoudt voor je vrienden die niet zo makkelijk uit bed komen. Maar het is best wel vervelend als anderen daardoor geen plek kunnen vinden in de bibliotheek.

Dat betekent niet dat je niet af en toe een pauze mag nemen tijdens het studeren. Koffie-, snack- en plaspauzes zijn tenslotte broodnodig tijdens mentale gymnastiek in de UB. Maar de uni heeft als regel dat je een studieplek maximaal een half uur mag verlaten. Daarna mag iemand anders op jouw plekje gaan zitten. Hoe dat precies werkt, weet ik ook niet. Ik heb nog nooit iemand met een stopwatch naast een stapeltje boeken zien zitten.

Zorg dat je vrienden maakt en houdt
Je kan je afvragen waarom je je dan toch aan deze etiquette zou moeten houden. Je komt er tenslotte mee weg als je ze aan je laars lapt. Het antwoord is vrij simpel: de UB-populatie is klein. Hoewel de UU 30.000 studenten schijnt te hebben, zal je merken dat je veel bekende gezichten ziet in de bibliotheek. Dit zijn de echte strijders die een scriptie schrijven of gewoon een ongekende arbeidsethos hebben. Probeer ze daarom te vriend te houden. Misschien bouw je op den duur wel een band op en kunnen jullie gezellig samen haten op de gezamenlijke vijand: scholieren die buiten de tentamenperiodes komen studeren voor hun eindexamens.

Vraag jij je af hoe je iets in het Utrechtse studentenleven overleeft? Cantussen, bus 12, studentenjargon, of wil je gewoon een suggestie voor je Tinderbio? App je vraag/opmerking/flirt naar Nina op +31618975307. Je krijg gegarandeerd advies. Of je er iets mee kunt, laten we in het midden.