Hoe overleef ik ... Oud & Nieuw

Het einde van het jaar nadert en dat betekent een aantal dingen. Zo probeer ik  Facebookcomments van nieuwsberichten over Sinterklaas  te vermijden, kom ik er weer achter wie mijn favoriete vrienden zijn (niet de mensen die hun stemlijstje voor de Top 2000 op social media delen), en moet ik een plan verzinnen voor 31 december.

Je zou verwachten dat dat voor iemand wier favoriete drankje prosecco is en die van nostalgische muziek houdt, dit geen probleem is. Helaas is het tegenovergestelde waar. Op het moment van schrijven, en waarschijnlijk ook op het moment van publiceren, is mijn enige afspraak op 31 december er eentje met de tandarts.

Het is een feit dat dingen die 'feestelijk' moeten zijn, vaak met zo’n gedwongenheid komen dat het feestelijke er vrij snel vanaf is. Dit is precies het probleem met Oud & Nieuw. Menig winkelketen dwingt me al vanaf september een specifiek, glitterend outfit te kopen. Daarnaast verwachten al mijn vrienden dat ik een kaartje koop voor een hip feest, met een hippe DJ, waar ik dan met veel spijt sta, in mijn hippe glitteroutfit. Een avondje Nederlandstalige hits met vier Jägerbombs voor 10 euro in Otje is blijkbaar niet leuk genoeg, terwijl dat eigenlijk mijn definitie van ‘feestelijk’ behelst.

De opties met Oud & Nieuw zijn dus eigenlijk heel schaars. Maar natuurlijk wil ik wel vieren dat het jaar 2019 voorbij is. Aangezien het feest in Otje er niet zal plaatsvinden, kan ik je nu al ongeveer schetsen hoe aankomende jaarwisseling eruit gaat zien. Hoogstwaarschijnlijk ga ik alleen de grond een nieuwjaarskus geven, en eindig ik op een willekeurig huisfeestje, op een willekeurig studentencomplex. Waar ik ook nog eens te laat aan zal komen omdat mijn tandarts me op het hart drukt dat ik écht een aanvullende verzekering nodig heb. Ik weet met een aan waarschijnlijkheid grenzende zekerheid dat ik de laatste uren van 31 december al grasduinend door het Nederlandse zorgsysteem heb gespendeerd.

Het venijn van Oud en Nieuw zit ‘m overduidelijk in de staart. Omdat ik de 31ste druk bezig ben geweest met een breed scala aan onzedelijke activiteiten, moet ik op 1 januari op audiëntie komen bij de familie. Mijn eerste dag van 2020 zal zich volgens een vast schema aan tradities voltrekken. Om 11 (!) uur word ik verwacht en om 13 uur staat de nieuwjaarsduik op de planning. Dat lijkt geen goed idee, en dat is het ook niet. De kou is ondragelijk en de rest van de dag zit er zand op alle plekken waar je dat liever niet hebt. Daarna bezoek ik voor de eerste en laatste keer van 2020 een pannenkoekenrestaurant en om 15 uur is de tweede nieuwjaarsduik aan de beurt.

Voor eenieder die ook mag afreizen naar de periferie, raad ik aan om dat met de trein te doen. Je kan rustig bijslapen, vormt geen gevaar op de weg, en last but not least: studenten met weekend-OV reizen gratis op nieuwjaarsdag.

Vraag jij je af hoe je iets in het Utrechtse studentenleven overleeft? Cantussen, bus 12, studentenjargon? En vier je toevallig Oud & Nieuw met Nederlandstalige hits en jägerbombs? App je uitnodiging/vraag/opmerking naar Nina op +31618975307. Je krijg gegarandeerd advies. Of je er iets mee kunt, laten we in het midden