Hoe overleef ik verjaardagen (in een pandemie)

Nina viert vandaag haar verjaardag

Voor velen van jullie zal dit een doodgewone dag zijn. Wetenschappers voorspellen een 95 procent kans op regen en een ongeveer even zo grote kans dat je corona op gaat lopen een dezer dagen. Bovendien is het vandaag Nationale Bezinningsdag, waar we met z’n allen stil staan bij de gevolgen van de coronacrisis. Misschien wordt het dus een iets minder vrolijke dag dan gehoopt. Nu is 6 oktober sowieso niet de geschiedenisboeken ingegaan als de meest florissante dag ooit. Zo bliezen zowel Antonie Kamerling als Prins Claus op deze dag in 2010 respectievelijk 2002 hun laatste adem uit. Daarnaast wordt 6 oktober 1940 gekenmerkt als de eerste dag van de officiële jodenvervolging in Nederland. Temidden van al deze misère ‘vier’ ik - zoals je misschien uit de titel al had afgeleid - vandaag mijn verjaardag. Ik ben nu 23 jaar.

Groots 21-diner
Ik ga ook niet de meest indrukwekkende dag van mijn leven tegemoet en dat is wel even anders dan de voorgaande jaren. Ik vier mijn verjaardag op de manier hoe ik doorgaans altijd in het leven sta: groots en meeslepend. Zo heb ik in 2016 het huidige Après-Ski-gedeelte van de Vrienden een hele avond afgehuurd (en de omzetgarantie gehaald). In 2018 gaf ik een groots 21-diner waarna een aantal van mijn favoriete kroegen in Eindhoven onveilig zijn gemaakt. En vorig jaar wilde ik het ‘klein’ vieren maar stond uiteindelijk toch praktisch iedereen die ik ken in mijn keuken van ca. 4 bij 7m. Hoewel het prettig is dat ik dit jaar niet hoef te mediëren tussen klagende buren en verjaardagvierende vrienden, voelt het toch alsof er iets wezenlijks mist.

Ongeplande ontmoeting met ex
Ik denk ook niet dat dat gevoel vandaag zal verdwijnen. Een pandemie vereist nou eenmaal op heel veel fronten aanpassingsvermogen. Ook als het gaat om mijn verjaardag. Waar ik dus normaal mijn verjaardag beperk tot één heel gezellige verjaardag en (daaropvolgend) één heel ongezellige ochtend, zijn er nu meerdere momenten van viering. Voor het gemak heb ik dus het concept ‘verjaarweek’ maar geïntroduceerd.

Op vrijdag begon deze feestelijke week met een klassiek kinderfeestje. We begonnen met eierkoeken versieren (blijkbaar een Brabantse traditie - wist ik ook niet) en een speurtocht. Deze speurtocht had de titel: ‘Wie is de jarige ex on the beach double Dutch VIPS’ en was ongeveer even legendarisch als de titel doet vermoeden. Ard Rooijakkers, Rick Brandsteder, Harry Potter en de Tablet of Terror belde allemaal in. Het toeval wilde dat ik ook echt - ongepland - een ex tegenkwam. Je zou bijna denken dat niks deze eerste dag meer kan overtreffen. Toch heb ik goede hoop voor de rest van de week.

Wie komt er langs?
Zonder een pandemie had ik dit never nooit niet gedaan. Een kinderfeestje klinkt lame en ‘verjaarweek’ alsof je aandacht tekort komt. Toch moet ik zeggen dat ik blij ben met de spreiding van deze viering en zou ik het eigenlijk iedereen aanraden - voor hoe lang nodig uiteraard. Na deze pandemie zijn jullie allemaal uitgenodigd in mijn kleine keuken van 4 bij 7m, dat beloof ik. Voor nu geldt: een hele fijne 6 oktober en vergeet je paraplu en je bezinning niet.