Interdisciplinair expert

I think people in this country, have had enough of experts”, zei Michael Gove, een Britse politicus tijdens de Brexit campagne. Ik moest aan deze woorden denken toen ik weer eens een docent op de universiteit zag stuntelen met het openen van een PowerPointpresentatie. Het blijft me keer op keer verbazen dat deze mensen, aangesloten bij de beste universiteit van Nederland en toonaangevend in hun vakgebied, steeds maar weer spaak lopen als ze de presentatie moeten starten. Dat een vooruitstrevend onderzoeker, die gisteren nog bezig was met het blootleggen van de mysteries van het leven, vandaag tijdens het college met geen mogelijkheid kan uitvogelen hoe het geluid van het filmpje harder moet, vind ik vreemd. Een expert in het onderwerp van onderwijs, maar volkomen machteloos als er een simpel vraagstuk of opgave dient te worden opgelost.

Hoe overdreven het bovenstaande misschien ook is, toch vraag ik me af of Gove niet ergens gelijk heeft. Ik zeg niet dat we alle vergaarde kennis overboord moeten gooien en geen waarde meer moeten hechten aan specialisten, maar ik zeg wel dat het gevaar dreigt dat je, als je heel veel verstand hebt van één bepaald onderwerp, niet altijd goed op de hoogte bent van andere onderwerpen. Op zich begrijpelijk en niet zo erg, totdat je om advies gevraagd wordt. Want uiteraard adviseer je zoals je expertise voorschrijft en ga je het probleem met jouw uitmuntende kennis te lijf. Dit kan zorgen voor de juiste benadering, maar vaak genoeg is de oplossing niet zo eenduidig. Door je blind te staren op je eigen vakgebied, is je advies waarschijnlijk gebiast en onvolledig. Deels omdat het logisch is, je hebt immers de meeste kennis over een bepaald onderwerp, maar ook omdat je een deel van de oplossing simpelweg niet weet. Een lange zoektocht naar de juiste knop om de PowerPointpresentatie te starten had vermeden kunnen worden door op f5 te drukken, maar dat moet je wel weten!

Daarom ben ik een groot voorstander van interdisciplinair onderwijs en onderzoek, en ben ik blij te lezen dat het een omvangrijk onderwerp is in het strategisch plan van de universiteit. Door al tijdens je opleiding kennis te maken met verschillende vakgebieden en andere experts te ontmoeten, leer je om een probleem van meerdere kanten te benaderen. Belangrijke en complexe vraagstukken vragen nu eenmaal om een goed uitgedachte strategie, en het is goed om te zien dat er al successen zijn geboekt.

Dus werk samen met andere disciplines. Steek de koppen bij elkaar. Kijk verder dan je neus lang is, hoe lang die ook al mag zijn. Kom met volledig onderbouwde oplossingen en adviezen om je voor te bereiden op de problemen van de toekomst. Of zorg er in ieder geval voor dat docenten snel hun presentatie kunnen beginnen zodat zij het je kunnen uitleggen!

Advertentie