Kamer ruilen voor BBQ-bacchanaal

In Utrecht is het een bekend fenomeen: bij de eerste warme zonnestralen begeeft elke student zich naar het park met bier, wijn en een wegwerpbarbecue. Hier zijn er ook wel parkjes, maar er is een veel beter alternatief: het strand.

Wat is er nou beter dan barbecueën op het strand met een gigantische container Pimm’s (de Britse variant op Sangria)? Het strand is ook een goede positie om te kijken naar studenten die nóg een pier jump doen: vanaf de pier de Noordzee inspringen. Ook dit is iets wat je gedaan móet hebben. Zelf wacht ik nog even, ik ben bang dat de zee nog steeds erg koud is, na mijn ervaring van vorige maand.

Ik heb deze zomer gelukkig nog alle tijd voor mijn pier jump, maar of veel van mijn medestudenten dat zullen meemaken is de vraag. Een hoop studenten vertrekt naar huis-huis.In tegenstelling tot Nederland wonen studenten hier niet het hele jaar in hun studentenhuis. De huurcontracten lopen hier een jaar voor masterstudenten zoals ik of negen maanden. Die zijn voor bachelorstudenten die van september tot en met mei op de campus mogen wonen. In de zomermaanden worden die studentenhuizen verhuurd aan toeristen.

Ik vind het maar vreemd, dat je je kamer uit moet zodat anderen er in kunnen slapen voor een periode van drie maanden. Studenten moeten al hun spullen inpakken en meenemen naar huis, of opslaan bij één van de vele opslagbedrijfjes. Er is nu dus een ware exodus aan de gang: alleen masterstudenten en enkele internationale studenten die hier een zomerbaantje hebben zijn er nog.

Dat betekent niet dat het hier uitgestorven is. De influx aan toeristen is massaal, helemaal met het oog op de British Open, één van de grootste golftoernooien ter wereld, die hier in juli wordt gehouden. Soms denk ik eraan om ook mijn kamer te verhuren tijdens de Open: de chiquere hotels met hun kamers van meer dan duizend pond per nacht zijn al lang volgeboekt (niet dat hier budgethotels zijn: de gemiddelde kamerprijs is hier het duurste van het Verenigd Koninkrijk, zelfs Londen is goedkoper). Ik zou mijn eigen maandelijkse huur vrij makkelijk terug kunnen verdienen en nog geld overhouden voor een hele goede barbecue op het strand.

Ik denk er nog even over na.