Kies voor de tijd van je leven, kies een bestuursjaar

Gisteren werd bekend dat het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht akkoord is gegaan met het voorstel van de Partij voor de Utrechtse Student omtrent collegegeldvrij besturen. Dat betekent dat vanaf volgend jaar fulltime bestuurders collegegeldvrij kunnen besturen, maar wel hun DUO-rechten kunnen behouden. Je hoeft dus geen collegegeld te betalen, maar mag wel nog lenen en gebruik maken van je OV-kaart.

Persoonlijk was ik erg blij met het nieuws. In het afgelopen jaar heb ik een bestuursfunctie gedaan bij de medezeggenschap en faculteitsvereniging van Sociale Wetenschappen. Hierdoor kon ik geen vakken volgen en kwam mijn studie een jaar stil te liggen. Toch moest ik gewoon 2000 euro collegegeld betalen om mijn DUO-rechten te behouden om het jaar te kunnen bekostigen. Omdat ik me iedere dag van de week vol inzette voor mijn functie en ook vaak mijn avonden of weekend ervoor opofferde, voelde die tweemaandelijkse afschrijving voor het collegegeld als een lege uitgave en altijd erg onaangenaam.

Je kunt je afvragen waarom ik er dan überhaupt aan begonnen ben. Die vraag vind ik niet moeilijk te beantwoorden: het is namelijk ontzettend leerzaam en leuk om een jaar lang zo intens bezig te zijn met een instelling of vereniging. Ik heb nu in totaal drieënhalf jaar besteed aan besturen bij verschillende organisaties, en drie jaar gestudeerd – veel tegelijkertijd, zó’n langstudeerder ben ik nou ook weer niet. Ik kan met volle overtuiging zeggen dat ik van het besturen tot nu toe nog het meeste heb geleerd over mezelf. Toch vind ik juist de combinatie zo krachtig: in deze levensfase kun je door je praktisch en bestuurlijk in te zetten een grote ontwikkeling doormaken die je ook helpt in je studie.

Los van persoonlijke ontwikkeling is de Utrechtse studentengemeenschap erg divers en kleurrijk. Zonder de studenten die van alles en nog wat organiseren, kan deze gemeenschap niet bestaan. Het is daarom zo belangrijk dat deze regeling is ingevoerd: nu hoeven studenten zich niet langer te laten afschrikken door financiële beren op de weg. Een bestuursjaar wordt mogelijk voor iedere student, en dat zou weleens kunnen betekenen dat die hele gemeenschap nog diverser wordt dan ze al is.

Bij dezen wil ik dan ook graag alle studenten oproepen om deze kans te pakken. Denk eens buiten je straatje, durf zo’n avontuur aan te gaan. Dat een bestuursjaar de tijd van je leven kan zijn, wisten we al, nu wordt het ook financieel aantrekkelijker. Wat houd je nog tegen?