Knuffel eens een internationale student!

Nederlandse studenten tonen zich nog al eens een schofterige gastheer als het gaat om hun internationale collega. Onterecht, vindt Slinger Jansen. Zijn pleidooi is om wat vaker een buitenlandse student te knuffelen.

Één op de acht wo-studenten in Nederland is een internationale student. Deze studenten komen naar Nederland om te genieten van ons land, onze onderwijskwaliteit en natuurlijk ons klimaat. Tegelijkertijd betalen ze extra collegegeld, brengen ze een weelde aan cultuur met zich mee en hebben zeeën van tijd. Maar hoe ervaren ze Nederland uiteindelijk?

Onze eigen studenten zijn soms schofterige gastheren. Na drie jaar samen als Nederlanders onder elkaar in de bachelor, kunnen ze die paar vreemdelingen er in de master moeilijk bij hebben. Weg is de open academische houding: bij het maken van groepjes en clubjes gaan de Nederlandse jongens en meisjes lekker bij elkaar zitten en blijven de buitenlanders achter. Als het kleinste jongetje van de klas staan ze bij de selectie voor het basketbalspel tot het laatst langs de lijn.

Docenten maken het soms nog bonter. Toen ik in Leiden studeerde kregen we er een Fins stel bij in het tweede jaar. Het onderwijsreglement schreef Nederlands voor als voertaal, maar de studenten hielden een petitie om de docent over te laten stappen op het Engels. Na overhandiging van de petitie weigerde de docent categorisch. Ondanks vertaalpogingen achter in de zaal, kregen de Finnen het vak tot mijn spijt niet af. "The Finnish didn't Finish", grappen mijn jaargenoten en ik nog bij elke reünie. Bij nader inzien had ik deze column misschien in het Engels moeten schrijven?

Zelf studeerde ik ook een jaartje in Amerika. Daar werd een andere fout gemaakt: door het gebrek aan lokale integratie had het International Department de keus gemaakt om de buitenlanders het maar samen uit te laten zoeken. Mijn beste vrienden aldaar? Een Ier, een Engelsman en een zooitje Columbianen. Tijdens het tweede semester heb ik besloten het anders te doen. Ik stapte binnen bij een studentenvereniging, met Griekse letters jaja, en heb lokale vrienden gemaakt voor het leven. Maar welke internationale student durft bij het USC binnen te lopen? En wanneer heb jij voor het laatst een internationale student aan tafel gehad?

Er is één groot voordeel aan de verwaarlozing van internationale studenten: ze hebben meer tijd voor de studie. De resultaten van internationalen zijn bij ons meestal erg goed. Bij een afstudeerproject heb ik zelfs liever een Griek, Chinees, of Italiaan dan een Gouwenaar, Rotterdammer of Groninger. Dus een internationale student in je team? Grote kans dat je beter scoort. Dus: knuffel eens een internationale student als je hogere cijfers wilt!