Laat studenten besturen

De vele verenigingen die Utrecht rijk is, bieden iets voor iedereen. Iedereen hoort wel ergens bij en dat is mooi. Maar al die activiteiten zouden nooit op touw gezet kunnen worden zonder die enkele leden die zich daarvoor inzetten: de besturen. Ieder jaar stelt zich een nieuwe geleding van studenten op om haar vereniging nog beter te maken. De tijd die zij daarin in steken, gaat meestal ten koste van de snelheid waarmee ze afstuderen. Een offer dat maar al te graag gemaakt wordt.

Sommigen hoeven er geen twee keer over na te denken als ze voor een bestuur worden gevraagd; het is een grote eer, een jaar vol mooie ervaringen én het staat mooi op je cv. Andere nemen nog enige tijd om er over na te denken; het kan vrij stressvol zijn, zeker wanneer je besluit hiernaast te studeren. Bovendien tijd = geld! Minder tijd naast je studie betekent minder tijd om te werken en die huur moet toch ergens van betaald worden.

En daar komt de bestuursbeurs dus goed van pas; het is dat extra steuntje in de rug voor studenten die het niet zo breed hebben, maar wel ambitieus zijn. Doch de laatste paar jaren komt dit toch steeds weer ter discussie: zijn al die verenigingen wel zo goed voor studenten of is het slechts zinloos tijdverdrijf?

Ik durf te stellen dat (studie)verenigingen een essentieel onderdeel zijn van het studentenleven. Niet alleen vanwege de sociale ontwikkeling die het biedt, maar ook door de vaardigheden die je leert en die later van pas kunnen komen. Waar beter dan in een commissie leer je samenwerken, plannen en misschien nog wel een beetje boekhouden? Juist daarom is het zo belangrijk dat we de bestuursbeurs behouden: als student is er meer dan het leren van een vak.